tisdag 29 januari 2019

Tacksamt snö-bidrag


Knappast en överraskning. Tittade vid 06 tiden ut när väl klockan ringde för ny dag, nya utmaningar. Och fann landskapet täckt av nytt snötäcke. Gårdagskvällens snöarbete fanns det inte några spår utav. Allt var rejält täckt av nytt lager. Och ingen tid hantera nya uppdraget förrän sent kväll. Fullt program dag och kväll ger ”övertidsarbete” ikväll – också. Därmed är jag tryggad med ett motionspass nu igen. Gäller hålla undan det som sprids så välvilligt från himmelen. Trampa fast och få krympande ytor är inget för mig. 

Sen hemgång ikväll – också. Och då skulle jag ju ge mig hän till motionerandet. Snopet, besviken? Nej, absolut inte. Fick ta mg ut och putsa litet. För det stora var ju redan gjort. Skottat av firma Carl-Henrik & Elin. Men det kommer säkert mera. Så som vinterns tradition påbjuder.

Två riktigt långa styrelsedagar. Antecknade ivrigt. Formerade mig bakom antal frågor som jag tänkte borra vidare med. Inte minst i egna gruppen. Kände mig till och med lite stolt. Ett lyckat och innehållsrikt dokument att processa vidare. Som det kändes. Tills vi nästan var i mål. Måste fundera vad jag gjorde. Säkert likartat delete-knapp. För plötsligt var precis allt borta. Uppe i himlen eller någon annanstans. Besvikelsen steg in i oanade höjder.

Tidig kväll. Tight sittning kring skolan och skolresultaten. Vad det hela kostar och vad som faller ut. Behörighetsfrågor, rekryteringsfrågor, ledningsfrågor – mycket som lades upp på bordet. Närvarande, synlighet, delaktighet. Säkert det som ansvarig nämnd processat sig igenom. Under lång tid. Spännande vad som kommer ut!

Rekrytering. Inte alls någon lätt fråga. Kriterier fördes fram. På sitt sätt också processats fram. En procedur för sig. Väl vetandes att det trots det här har misslyckats radikalt i antal olika kommuner. Tappad tid, tappat förtroende, tappad ekonomi. Den raden av misslyckanden känns det inte angeläget ansluta sig till.

Giller denna kommunstyrelseordförande enormt. Mora kommuns. Men så klart inte i det omfång att jag skulle byta Brynäs läckra dräkt mot Moras röda. Och ikväll var det ju dags för match lagen emellan. Fullt införstådd med att Gävlelaget var på väg upp. Men ack icke. Fattades mycket av det mest elementära. Och Kalle Moreaus gänget tog alla tre poängen med sig till bortre Siljan området. Kändes mycket tungt. Får bli hembjuden till Anna när lagen byter hemmaplan. Och då vara med på revanschen. Trots tunga aftonen, aldrig lämna favoritlaget.

Spolade tillbaka. Kvällen var ju Superstars på femman. Och det missar jag definitivt inte. Speciellt som programmet tillhör Emil Jönsson, definitivt en kämpe från just Årsunda. Som i bygden i övrigt; Bäst när det gäller!        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar