onsdag 23 januari 2019

Bytt, bytt kommer aldrig igen


Utbytt, bortbytt. Destruktivt för den enskilde. Normalt sett. Men nu byttes danske Jensen bort från Brynäs där han tydligen inte platsade. Och plockades snabbt till Skellefteå. Där han mycket troligt kommer göra succé! Troligen sätter de in honom mellan Möller och Lindström. Och då kommer det definitivt bli fart på den duon också. Plåst på såren, för kölhalningen, för Jensen. Nu kan han mycket väl få plocka på sig en guldmedalj i vår istället. Och få en betydligt längre säsong än vad Brynäs lär bjuda upp till.

Bjöds upp till en ekonomisk lektion. Där till och med jag själv lärde mig en hel del. För ekonomi är verkligen inte min gren. Lektion direkt från ekonomerna på Uppsala Stift. Där de frågor ställdes som vi själva borde ha ställt oss själva. Handlar dels om kunskap men också om respekt vad det enskilda beslutet innebär – långsiktigt. Då måste vi våga ställa frågorna! När ansvar och åtgärder inte fungerar så vandrar framtiden enbart i ödets händer. Eller genom någon annan.

Åker till bilprovningen någon gång ibland. När jag blir kallad. Idag var det inte bilprovningen. Utan till farbror doktorn. Nästan så jag såg fram emot det. Till största delen naturligtvis för att jag har den främste av alla som läkare. Naturligtvis Börje. Känsla, kunskap, professionalitet, erfaren men ändå välbehövligt nyfiken. Och så fick jag kvittot på att alla prover var mycket bra. Så nu är det helt upp till mig att försöka få dem än bättre. Tror själv at jag fordrar mer rörelse, mer vila för att öka takten och bli mer effektiv.

Utmanande samtal på kommunledningskontoret. Kändes som vi har samma analys, samma syn på vägen framåt. Möjligen  borde vi säkerställa målen, vägen och uppföljning/utvärdering samt ett konsekvent agerande. Borde/hoppas få stämma av tydligare och få klartecken för att också få sätta ned fötterna i riktningen framåt.

Måste passa på när det är onsdag kväll. Endast ett tillfälle i veckan när avfallsstationen är öppen. Lite märkligt när man i andra delar av landet arbetat med s k gröna kort och ökad service. Och med eget ansvar. Att det är så svårt göra samma resa i vårt geografiska område också.   

Konstigt kanske är ordet. Att gå in i affären och köpa några få varor. Få betydligt många fler med sig och konstant fastna i samtal. Skulle vara enklare beställa på nätet – men då också tappa det där rent sociala.

Tappade bort möjligheterna helt. I alla fall i den här turneringen. Svenskarna totalt chanslösa mot danskarna i handbolls VM. Sorti. Nu är enbart de fyra och bästa nationerna kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar