måndag 31 juli 2017

Upp till dans


Sommar´n kommer med sol. Mest varje dag. Så och nu trots att det inte känns som större drag ned i vattnet. Ingen regnskur över huvud taget. Dåligt drag på morgonen. När sammanträdesschemat börjar igen finns det ingen möjlighet med dessa långa morgnar. Där själva frukostarrangemanget tar säkert en timme.


Underbart äta frukost ute i det fria. Då kommer smakerna till sin rätta. Himmelskt gott. Tidningen däremot är så tunn att man nästan kan skära sig på den. Samtidigt som de så kallade nyheterna är gamla. Läste dem i sin helhet minst dagen före på nätet. Eller ibland långt tidigare. Finns knappast idag någon enda anledning ha kvar abonnemanget mer än av ren tradition.


Tidig förmiddag och ett tabata pass. Klart jag gärna deltar. Kanske enda träningen som jag tar till mig trots att jag har betydligt större behov. Tio personer trots at många har börjat arbeta efter semestern. Klart godkänt. Godkänd insats för egen del också. Satsar liksom inte som jag möjligen borde. Men hänger på igenom alla övningar trots allt. Och klart äldst, varje gång. Definitivt heller inte smidigast utan kanske ser lite konstigt och stelt ut på avstånd. Eller kanske är säkert fel ord – ser mycket konstigt ut – med säkerhet.


Patrik håller i med sitt ledarskap. Hotar – lovar – köra vintern igenom. I någon lokal. Borde väl finnas lokaler som passar utmärkt för det här. Även i Årsunda. Och då tror jag vi kan utöka antal deltagare betydligt. Dock kanske ingen äldre. Men någon måste ju också ha den rollen.


Fick också klart för oss att ett större tabata pass genomförs i Forsbacka på söndag. Där deltagande pengarna går till barncancerfonden. Får jag tid borde jag visa arrangemanget uppskattning.


Lite duett med Nils-Olov. Gräset klippt och bilarna tvättade. Och så det här med soffan som ska ned till honom i Danderyd. Penslade på den igen. Hur det blir är inte upp till mig att ha åsikter om. Det handlar väl stället om nye ägaren ser den aptitlig nog för sitt kök. Skaffade mera färg under eftermiddagen. Men kanske även det med fel nyanser. Han får själv göra slut strykningen på tisdag!


Istället för att fundera över lunchen gick det bra tåga ned till Strandbaden och förse oss med någon rätt. Väldigt nöjd med köttgrytan. Vällagad och när Nils-Olov hade samma åsikter då var det bara att registrera den vällagade lunchen i hjärnkontoret. Trots att den väl mer landade i magen.


Mätt – men Nils-Olov drog med mig över till Elin där Britta väntade med nylagad kaka. Toppad med fjolårets blåbär. Klart jag följde med. Britta är oerhört vältalig och sprider positiva vibbar runt sig varje gång. Och som vanligt – hälsade hon till mamma. Hon också.


Eftermiddagen in till mamma på korttidsboendet. Nu börjar hon bli ytterst pigg. Enda stora problemet är att klara telefonen.  Klart hon var nöjd när Nils-Olov tågade in. De har alltid haft en mycket stark relation. Fick hon bestämma skulle han direkt flytta hem igen från sitt Stockholms äventyr. Fast idag – inte aktuellt. I morgon? Vem vet?


Klart hallonhäcken hos Per-Ewert o Lina ska stå där stadigt och välansad. Då behövs tryckimpregnerade stolpar. Levererade dem ikväll så nu tror jag det är tillräckligt. Hängde på Anna-Greta o Helge på deras ordinarie måndagsutflykt. Tipspromenaden i olika Österfärnebobyar. Idag på det som kallas ”Torget”.  Inte så många blomfrågor, så jag kände att nu – nu borde jag ha hyfsat med rätt. Visar sig väl som vanligt att där finns tomma minnesluckor som drar ned rätt antal svar till betydligt färre. Har fått nåra grattis hälsningar på sms som tar ut resultatet i förväg; Grattis till vinsten. Men tar det mer som en partiell solförmörkelse. Svårt värdera om det är en allvarlig hälsning – med innehåll. Eller någon form av ironisk sändning.  


Klart det hade varit roligt om killarna satsade på fotbollen – och gjorde det i Årsunda. Men logistiken från Stockholm gör det alldeles för svårt för Nils-Olov. Och för Carl-Henrik kanske det inte brinner lika klar låga längre. Just nu är det ju också fotproblem. Vet inte om det går åtgärda med tejpning. Möjligen var deltagande i kväll inte prioriterat på grund av ett dygns arbete sammanhållet.


För egen del sen timme i Hyttmarken för ny strykning av aktuell soffa. Betyget lär komma i morgon när Nils-Olov tittar på underverket. Ska ju transportera ned saken tidigt onsdag morgon de där milen till Danderyd. Och tidigt lär det bli när Nils-Olov tvingas arbeta halva dagen för att få fram den ekonomiska redovisning som något företag vill ha i sin hand.  


Tisdag kväll. Årets sista dans ute på Öhn Hedesunda. Försöker minnas – men kommer inte ihåg en enda gång jag varit dit. Kanske, borde, möjligen. Ta mig dit i morgon kväll? Men det blir väl som vanligt. Latheten får ta överhand! Och så är det ju som i tango – fordras två.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar