torsdag 27 juli 2017

Flytt med innehåll


Finns alltid mycket att fylla dagarna med. Visst som det går vara utan. Annat som är av högsta prioritet. Idag mycket med nationellt intresse. Skulle ju avslöjas något per förmiddagen. Som på olika sätt berör oss alla. Kan stavas ansvar eller populism – men kan också kryddas med andra värdeord.


För mig det högst prioriterade. Finnas på plats när mamma skulle flytta igen. Från det tillfälliga boendet i residensstaden, där all form av rehabilitering var nedlagd hela tio månader. För en åldersgrupp där tidigt insatta rehabiliteringsinsatser kan vara helt avgörande för om personen ska komma tillbaka eller ej. Kändes inte uppbyggligt.


Vist trivdes hon bra, till och med ypperligt. Positivt bemötande i god och jordnära miljö betyder väldigt mycket. Hade nu accepterat att jag skulle hämta henen för ytterligare ny miljö. Kändes också positiv till det hela. Att få komma i ordentlig träning genom försorg från såväl fysioterapeut som arbetsterapeut. Tyvärr missar hon funktionen från logoped som också hade varit ytterst värdefull.


Flyttade i tid till hennes lunch. Visst var hon trött, men också såg hon fram mot att möta det nya med möjligheter. Det som alltid är så avgörande i att nå tillbaka till sina funktioner fullt ut. Precis som hos regionens personal var det hos kommunens. Verkligt positivt bemötande, fantastiska personer som ger så mycket till de som har det svårt. Hur orkar de ständigt visa upp sina positiva anleten.


Lämnade henen i god vårdnad och känner inte på något sätt att jag sviker henne. Samtidigt skulle ju min syster komma dit senare under eftermiddagen. Och säkert fånga upp det som jag kanske missat. Framförallt klara ut det där med medicinen och vad jag ska införskaffa under fredagen.


Tidig morgon. Även det positivt trots att det var i gapande ställning hos tandläkaren. Skulle följa upp mitt tidigare cykelhaveri. Det som innebar en form av höjdhopp över cykelstyret med ansiktet rakt ned i moder jord. Med intryckta tänder i överkäken. Sprucken läpp, blodigt ansikte och fortfarande rejäl ömhet i handlederna. Det var tänderna som varit mitt största problem, min största besvikelse. Röntgen och den mest skadade tanden följdes upp på något sätt i rotsystemet. Samtidigt som den bands ihop med systertand. Luktade något illa även för mig när det borrades. Men tydligen var det ett lyckat ingrepp som kommer följas upp på samma sätt inom tre månader. Gäller om inte gilla läget så i varje fall acceptera olyckan som var synnerligen självförvållad. Måste få bort tankarna från hjärnkontoret och leva vidare.


Blev inte speciellt mycket gjort idag heller. Borde finns där i bakhuvudet och borde gäller säkert under fredagen också. Har vissa saker och ting på pränt och några av dem borde jag i varje fall hinna med.


Nationellt – tre ministrar bort varav en p g a egna hälsoproblem. Ytterligare en, som inte har oppositionens förtroende, föreslås sitta kvar. Kallas i rubrikform för regeringsombildning. Fullt klart en gigantisk prestige förlust för högsta politiska ledaren. Ändå lite utmaning genom att en specifik person får behålla sitt ämbete. Därmed är allt inte klart, förrän allt är klart. Nyval skulle ha varit det absolut sämsta. Skulle inte kunna genomföras förrän efter antal månader, och då endast få månader kvar till ordinarie val. Att avgå och lägga en ny än mindre minoritet i förarsätet skulle definitivt kunna stärka Sverige Demokraterna. Och dramatiskt riskera punka för två av allianspartierna.


Utifrån ovanstående. Följetongen inte riktigt landat ännu. Kommer skrivas mera kring den här speciella tilldragelsen. Knappast några vinnare över huvud taget. Alla besjälade av att göra varandra sämre.  


Signal från regionledande ställning. Vad jag anser om dagens riksnyhet. Förmedlade mina intryck och ville ha densammes också. Som inte hade kunnat hänga med fullt ut under dagen p g a att istället följa en släkting till den sista vilan. Något som händer då och då och som tillhör livet och visar uppskattning. Ibland kanske vi missar visa uppskattning och respekt till varandra under själva livet. Hinner inte med för alla andra prioriteringar. Väntan är heller inte här bästa medicinen.

Blev ingen Sommar med Ernst. Men väl uppbriefning från vad som händer på Strandbaden och hur Speed Weekend byggs upp. Ett jättearrangemang som är moget för att ta nästa steg. Utgår givetvis ifrån att vi har kompetenta medarbetare som kan matcha mot än högre höjder. Handlar inte om pengar utan om aktivt medskapande. Ämnar givetvis följa upp mycket närmare nu när jag har konceptet mer förklarat för mig själv. Hoppas också att mina inlägg kan bidra till att göra skillnad, i rätt riktning.


Dagens motion blev väl närmast att vänta in fredagen och hoppas att jag åtminstone kan röra lite grann på mig då. I alla fall i promenadtakt.         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar