fredag 24 maj 2019

Skuret och klart


Återigen en ny erfarenhet. Det som plockas in i minnets egen dagbok. Svårt förstå min egen blödighet. Men den har verkligen varit synlig för mig. Inte minst natten till idag. Osäker om jag var vaken eller om alla bilder fanns där mest i drömmarnas värld. Känslosamt var det definitivt.

Tidig  morgon. Strax före 07.00 ringde jag på dörren där på Gävle sjukhus. Och aktuell avdelning. Hade då hunnit med morgonens antiseptiska rengöring. Exakt samma procedur som sent igår kväll. Oerhört vänligt mottagande. Men meddelade direkt min stora rädsla. Lugnt samtal i sjukhusets egna kläder. Innan det var dags kliva in och lägga mig ned i operationssalens inbjudande operationsbord.

Hur inbjudande det nu var. Kände ändå att jag förlikat mig med situationen. Finns ju egentligen inget annat alternativ. Började äntligen tänka framåt. Med Ilses bild framför ögonen så fanns det där den tydliga vägen. Och hoppades innerligen att såväl Nils-Olov som Per-Ewert inser det – och vilken betydelse det har för även dem. För Nils-Olovs del har insikten redan börjat spira.

Fick ringa klockan 10.30 till Anna-Greta. Hämtning 11.00. Förut var det att ligga kvar två till tre dagar. Allt går framåt. Det var bättre förr är blott en slogan. Fick med mig från några i personalen; Hur kommer Region Gävleborg agera för att få bort 570 miljoner kronor? En s k 10.000 kronors fråga! Men fullständigt klart. Alla former av kringtjänster måste genomlysas. Direkta hälso- sjukvårdstjänster kan inte få hotas! Och arbetet för at krympa dagens kostym måste göras i öppen och nära dialog med personalen. Annars kommer det här definitivt bli ett helt omöjligt uppdrag. Kändes också gott ha en syster som letade upp mig i sjukhusmiljön för att fråga hur operationen varit, hur jag mådde.

Lite av firande. För tredje dagen i rad. Fantastisk lunch på Aqua. Före detta Sörtuttskiosken nu en form av fantastisk gourmetrestaurang. Till och med på lunchtid. Märks att kocken – och ägaren - har arbetat under Claus Hartwig på Axmar Brygga.     

Morgondag. Ser fram emot besök från Micke. Oerhört länge sedan. Nu också en stor del av verkligheten att bearbeta. Tacksam få bli tillfrågad i det som handlar om existentiella frågor.

Inte mycket till motion idag. Kanske inte så väldigt mycket de kommande fyra veckorna heller. Men promenad tillåtet. Och borde väl överproducera i det området som kompensation till brister ibland annat tabata deltagande. En kort – stilla promenad ut mot Åshuvudet för att känna sig för. Som en försiktig början.

Försiktig är inte kritiken till Tre Kronors sena devalvering. Antal spelare fick schavottera. Några rejält. Medan Grönborg höll sig effektivt undan. Mannen som alltid vill synas i framgång, nu uppslukad av marken!

Två nya spelare till Brynäs. Som ska bidra till att göra skillnad. Brynäs två nya tjeckiska nyförvärv. Onekligen ser laget i SDHL allt starkare ut. Kanske, kanske det kan bli en fråga för laget i SHL också.

Mayday. Som det borde vara i maj månad. Men här ett uppmärksammat utträde. Ut ur 10 Downing Street. Theresa May - ett misslyckande.

EU Debatt, slutdebatten. Klart jag är färgad i min uppfattning. Ändå torde det vara mer eller mindre omöjligt ha annan uppfattning än att skriva under att Fredrick Federley formligen sopade mattan med övriga deltagare i TV debatten. Lundgren och Skyttedal allra längst ut på en och samma kant. Visades med tydlighet. Uppenbart det går att sjunka lågt, till och med lägst.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar