söndag 5 maj 2019

Minnenas Musik


Vilken fantastisk morgon! Klart jag var vaken, till och med ätit min mastiga frukost. Ändå – ändå var det lite av morgonstund att lyssna in Danne Nordfeldts morgonprogram, Minnenas Musik. Utskickat på etern över den frekvens som Sandvikens närradio disponerar.

En timme att lyssna på sig själv under så lång tid! Genant? Bara förlika sig med det som kommit ut ur talorganet, kompletterat med den musik som jag valde ut. En helt annan start på en söndag morgon. I berättelsen om en livsresa. Ingen kioskvältare. Nils-Olov orkade inte ens upp från sin övernattningssäng – tror jag. Fast mamma kommer inte undan, skulle få en skiva från Dan – och den tänker jag banne spela upp för just mamma. Och hon har ju faktiskt lite svårt fly undan. Och musiken – den valde jag verkligen med omsorg. Den är värd att lyssna till.  

Den soliga söndagen fortsatte med sitt varma leende. Visade sig att störst av allt är livet. Just att vara och leva i nuet. Att gå i solen och tänka på dig. Ta vara på varje stund är ingen dålig ambition.

Blev en hyfsad förmiddagspromenad. Med både mamma som Lena. Nils-Olov och jag själv fick agera chaufförer. Blåste ordentligt, åt ena hållet. Andra hållet, mer vinden i ryggen. Uppfattningen från min sida var att alla kände det som meningsfullt. Och de två kom åter i precis lagom tid för sin söndagslunch.

Hittade också brevet. De är ju bjudna av Svenska kyrkan på födelsedagskalas den 26 maj. Får till och med ta med sig en varsin vän. Klart det ska nyttjas. Är ju heller inte långt upp till Sockenstugan. Förstår att mamma mycket gärna väljer Britta – om nu hon själv skulle prioritera den här söndagen. Smörgåstårta och underhållning är knappast fel!  

Avlövnings dag. Fast kanske kallas något annat? Tog chansen och bad Nils-Olov kapa en del av frisyren. Han tog i ordentligt. Lockarna föll en efter en. Ett rejält dagsverke. Det grå fyllde altanen men blåstes snabbt bort över nejderna.

Blev under eftermiddagen uppdaterad av Janne hur jag själv borde ha gjort, agerat. Lyssnade noga, tog in. Klart att fel som kan undvikas inte ska verkställas. Felfritt är en gåva. Men att vara på säkra sidan och därmed inte spänna en båge - känns mycket passivt. Ett ledarskap som aldrig trampar upp några nya stigar. Kontroll som fjättrar.

Överkörd. Jakob av en finländsk forward som antingen måste vara en usel skridskoåkare eller blott ute för att skada. Fick avbryta matchen. Med förhoppning att VM-spelet inte är förbi, innan det ens börjat. Finsk Sisu när den är som allra sämst.

Ingen planering. Kinesiskt besök under veckan. Men även det icke förutsedda måste gå att hantera. Speciellt när det finns starka medspelare i samma team. Ett starkt varumärke håller säkert även när det utmanas med kort framförhållning. Behövs blott en större mängd av vilja, engagemang, lagarbete.

Får ta till mig fighterandan från kvällens Mästarnas Mästare. Ett underhållningsprogram som visar resultat av stress. Oavsett – håll fokus.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar