lördag 18 maj 2019

Från Herrgård hem till Koja


Ståndsmässigt. Bo i en herrgård. Nu uppnått. Men sängen kändes som en katastrof. Så mjuk så den mer liknade en hängmatta. Kudden? Fanns det någon. Och ett gnisslande, ständigt. Sängen lät som en bur fylld av fåglar. Men till slut var jag troligen så trött i alla fall. Bara domnade av. Och så inträdde sömnen. Natten var i varje fall borta men minnet av den s k sängen lever verkligen kvar.

Inte lång tid men i varje fall. Hann med en kort morgonpromenad runt Granön. Men också upp runt gamla bruket. Fanns en del at göra. Men huvudsakligen skött utomhusmiljön. Ändå tragiskt att så stora delar av Gysinge står helt tomställt. Fast jag vet att stora saker är på gång! Cykla tandem så kan det här bli oerhört bra. Hoppas verkligen att de inblandade inte drar ut på detta i långbänk. Borde vara självklart för alla vilken väg som leder framåt.

Hann med och titta mig runt lite i övrigt också. Så centralt läge – Krokiga Smedjan. Ett hus som borde vårdas så det åtminstone inte regnar in – eller att ena långsidan sugs ned i kanalen bredvid. Ett självklart ägaransvar.  

Uppdukat för fest detta veckoslut också. Uppenbarligen en vigsel på gång. Men idag var det inte jag själv som hade utsetts till vigsel förrättare. Minns ju för en vecka sedan då jag hade förtroendet. En helt magisk stund. Minnet hänger verkligen med fortfarande. Kunde got anmäla mig som Gysinges egen vigselförrättare”!

På temat Gysinge. Under dagen landades in över datorn en file som beskriver boende möjligheterna på bruket. Kommer förmedla vidare. Ett mycket tydligt alternativ om det nu uppstår snabbt behov av boende. 40 minuter till Gävle, 38 minuter till Sandviken, kan knappast vara avskräckande långt över viss tid. Inte alls långt till Uppsala heller, eller till Avesta. Skulle kunna vara ett nav för många. Fast skulle kollektivtrafik behövas så är det också en insikt om kollektivtrafikens betydelse – som måste fyllas in i medvetandet hos ansvarig myndighet.

Kontakt med Olle. Sitt livs första fotbollsträning i veckan som var. Och idag cupinsats i Älvkarleby. Raskt vandrat. Och tror att det är åtskilliga cuper som väntar på honom i hans unga liv. Följer bara Emil och Kalle med i hans spår så kan det bli antal minnesvärda fotbollsår. Inte på planen månne, inte i tränaruppdrag, inte i ledaruppdrag – men kan ju vara engagerande vara med på läktarplats också.

Klart att det borde ha funnits möjligheter fortfarande. För såväl Carl-Henrik som Nils-Olov att spela fotboll fortfarande. Om – så skulle i varje fall jag bli positivt överraskad, glad. Men om – så ska det givetvis vara för deras skull, inte för min egen.

Så förmedlades de då. Nästan direkt från Vinnersjö. Kort mellanlandning på Sörbyvägen innan de plockades ned på gravarna. Blev väldigt bra påstår jag. Hade ju också förberett för en vecka sedan. Grävt, blandat ned gödsel, och kompletterat med jord. Känns bra att ha gett plantorna de allra bästa förutsättningarna  

Årets första maskinläte runt huset. I med bränsle i tanken så dunkade gräsklipparen igång. Med begränsade ytor så tog det inte så lång tid att skala ned gräsytorna till en lägre nivå. Och måste ju göra ifrån mig om nu veckan kommer få ett hastigt avbrott. Vill ju inte hetsa upp mig för det som jag har ogjort. Kan bli hetsigt i alla fall när det väl blir dags. I alla fall inget brev om kallelse i brevlådan när jag väl vittjade denna.

Kvällen alltid med fokus på Schweiz matchen. Självklart. Sår alltid vilken final som helst i Eurovision Song Contest. Möjligen då om John Lundvik sjöng i en hockeytröja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar