onsdag 22 maj 2019

Ranking


I lumpen handlade det om att bryta av en pinne från en kam, en per dag. Inte alls lika för mig. Samtidigt som det definitivt handlar om att nu är jag en hel dag närmare operationen. Går att skoja med nyskuret, uppskuret, omskärning etcetera. Men när det gäller på fredag morgon, då kommer jag nog vara blek. Svårt skoja bort allvaret. Uppskattar verkligen att det finns de som bryr sig. Bryr sig på ett positivt sätt.

Mest varje dag. Telefonkontakt med en kompis från Hälsingland. Som hamnat i en grubblande situation. Tror att våra samtal leder även den personen framåt. Precis som det ska vara. Göra varandra bättre. Kanske får besök därifrån fredag eftermiddag. Under förutsättning att jag själv är hemma då.

Tidig morgon. Frukostmöte under ledning av Lotta på Svenskt Näringsliv. Naturligtvis handlade det om deras uppmätta företagsklimat. Jämförelse inom alla 290 svenska kommuner. Inte en tävling som någon Gävleborgs kommun aspirerar på någon högre placering. Högst hos oss – Hofors, lägst i länet – Gävle. Knepigt där största tillväxten sker, länets huvudstad, ligger närmast expansiva Mälardalen! Skulle egentligen inte alls kunna vara möjligt.

Sammanställde vad som kom upp, blandade med egna funderingar. Möjligen några sidor som vi i rådsgruppen borde diskutera djupare. Påstår givetvis inte at det är en sanning, utan mera en form av sammanfattning av vad som har ägt rum. Ger bränsle till konstruktiva samtal. Och vem vill inte ha tillgång till dylika. Konstruktivitet.

Trebo hotell, platsen. Där det händer en hel del nu. Som utbyggnad av ytterligare 23 hotellrum. Något imponerad av de som har kraft för utveckling. Och frukosten – den var god den också.

Inte alls min bästa gren. Men skulle ju tas. Så plats Södras hälsocentral. Visst får jag luta mig bakåt? Visst – det var ok. Och så togs det där blodprovet i armvecket. Och jag påmindes om min egen feghet. Mental svaghet. Fjärran från bäst när det gäller.

Någon timme på Stadshuset i alla fall. Handlingarna skulle jag ju ha kunnat läsa in hemmavid, liksom skriva de där breven. Ändå viss atmosfär där uppe. Och viktigt lägga antal timmar där för att känna sig vara en del av något mera.

Märkligt egentligen. Att det tar så lång tid att bara gå till bilen. Alltid möte med någon ny person. Men i glädje. Vad är trevligare än att hitta gemensamma samtalsämnen. Och göra det mer personligt än stå framför en grupp och mässa.

Nappade fort. Erbjöd mig köpa mat där borta i Sörtutt. Aqua är namnet på stället numera. Och maten fantastisk. Plockade med mig det hela beställda i matdosor. Ett sätt att locka över Carl-Henrik och Elin. Och Ilse åt hon också, god aptit.

Fick agera barnvakt till henne. Hålla hand, vandra runt. Leka med olika saker. Leka med maskrosor. Och så se henne stå ganska länge mot staketet. Lugnt och stilla. Insåg sedan att hon tagit sig tid att trycka på. Taktiskt agerande med tiden - och jag slapp byta blöjorna!

Klart det är viktigt med el. Och finns det lokalt elbolag så är det givetvis viktigt med en kompetent styrelse. Tydligen är jag kvar i valberedningen. Så då finns där ett tydligt ansvar. Sätta ihop laget som ska fungera, vara konstruktivt kritiska – ha kompetens att agera. Några timmar blev det. Fortsättning följer.

Morden i Sandhamn och vanlig glass. Avrundade den här dagen.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar