onsdag 13 juni 2018

Mycket av..........


Mycket av olika. Och därmed också mycket av rena mångfalden. Stora intryck – varje dag. Hållit på så länge med översiktsplanen – och har antal frågor som jag måste få ge uttryck av. Nu hanns de inte med. Men i morgon så kommer jag ändå teckna ned dem kortfattat och skicka iväg. Hade varit enklare med muntlig framställan. Men det hanns ju inte med. Känner att de trådar jag inte får ihop måste det finnas en strävan knyta samman. För min egen del.

Många kontakter en sådan här tid. Många värdefulla kontakter, speciellt ett valår. Det som bjuds på den där Almedalsveckan. Mingla, föra samman, göra avtryck. Men inte för alla. Inte för råd som har råd avstå deltagandet. Istället backar upp för att bemanna dialysavdelningen på Hudiksvalls sjukhus under en två veckors period. Uppmärksammas på ett förtjänstfullt sätt i dagspressen. Och gör det definitivt inte för lönens skull. Bara för att behovet av sjuksköterske bemanning är så väldigt stor. Väljer mellan orden eloge eller beröm. Trots att hon givetvis kommer saknas enormt på ön.

Kort planering inför kommande vigsel. Nya bekantskaper. Men på något sätt ändå bekant. Men det genom den äldre generationen. Och som påverkat mig så mycket. Mer än någon över huvud taget skulle kunna tänka sig in i.

Skogen och dess möjligheter, förutsättningar. Intressant träff. Riksdagskandidat Hans Jonsson navigerade oss i de förutsättningar som råder. Eller borde råda. Märkligt hur saker och ting förhåller sig. Och manövreras av några få extremister. I den näring som betyder så oerhört mycket för oss och vår ekonomiska situation. Dessutom hur det slår för den enskilde skogsägaren – det verkar inte någon bry sig om – alls. Märkligheternas märkligheter. När det också lappar över i vårt eget kommunala material måste jag ställa kontrollfrågorna.

Ringer så många – så ofta. Vill få besked. Men frågar mig ständigt. Är det verkligen jag som ska ge föräldrar, elever, lärare besked om vad som gäller? Finns ju så mycket att beakta. Har punktat ned en del av dem. Finns än mycket mera. Allt måste givetvis finnas med när man bestämmer si eller så. Tecknat ned mina synpunkter. Men genom att det begärts genomgång av dem så hörsammar jag givetvis det. Måndag ligger så långt borta. Borde vi kunna ta på fredag eftermiddag. Intet är som väntans tider. Men här känns det mer än orimligt. Måste få uttrycka mig så att jag inte kokar över. Går liksom inte gömma sig i vassen. Nu är det ju också kallare ute. Badvädret tillåter inte det heller.

Ser fram mot att få följa med Dennis ut efter midsommarhelgen. Följa med ut i verkligt fiske i Östersjön. Och även få ta del av sälproblematiken. Det som vuxit till nästan ohanterliga mängder. Med de konsekvenser som finns, och än mera de som kommer. Inte minst hotar de själva den friska sälstammen. Kanske något Naturvårdsverket också lär sig – någon gång.

Inget besök igår. Men väl idag. Besökte mamma. Känns definitivt inte som någon uppoffring. Naturligt. Än mer naturligt om hon kunde få en boendeplats häromkring. Kunde hämta henne kontinuerligt. Nu helt omöjligt. Fordras speciella transporter. Och undrar om det verkligen är jag som sviker henne eller samhället i övrigt. Ögondroppar, handmassage och jordgubbar kunde jag i alla fall bidra med.    

Ellen heter hon. Sju månader visst. Men träffade henne inte idag heller. Kanske de kommer ut på söndag? I alla fall mamma Karin. Pappa Anders på svensexa. Och hoppas givetvis på att Ilse också är på plats.

Ikväll var hon i varje fall här. Men sov när jag kom hem. Tufft. För mig alltså. Ser istället fram mot morgondagen. De övernattar så någon kontakt hoppas jag definitivt på. Kanske också få komma in och ta del av hur deras villa växer fram. Nu är visst köksdelen på plats också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar