måndag 2 januari 2017

Snö och kyla - på väg


Lite snö som pudrats ut där över marken. Kanske tillräckligt i alla fall för att kunna spåra. Tillräckligt för att inleda den där formen av jakt som är så upprörande från viss sida. Licensjakten på varg. Handlar om 24 individer av cirka 500. Vargen som togs bort från Sverige en gång i tiden för at istället freda tamboskap, får och ge trygghet till främst landsbygdens folk. Men som nu återskapats. Och hanteras under EU:s art- och habitatbestämmelser. Till skillnad mot alla andra länder som hade sina beslut tagna innan man kom med i Unionen. Därmed bestämmer alla andra länder själva. Anmärkningsvärt då just EU formulerat uttrycket subsidaritetsprincipen. Men som sedan inte överlåter till de som bor i vargområden att själva ens få inflytande över förvaltningen. Svårt försvara begreppet och demokratins innebörd med den här formen av överstatlighet.  


Vardagen kommit igen. Efter den korta men intensiva nyårshelgen. Nu en rak och vanlig vecka innan de röda dagarna avslutas med trettondagshelgen. Ämnar dock ha belysningen kvar i fönstren – i alla fall. Skapar stämning – för mig i varje fall. Betyder mycket. Stämning och känslor – förenade begrepp.

Tog tillfället i akt. Nyttja den här dagen till lite hands on uppe i Hyttmarken. Fick ned lite av veden i källaren som huvudpunkt för dagen idag. Men blev lite av varje, så kändes som en tillfredsställande dag. Och så fick jag ju också motionen, promenad både dit som hem.

Tre killar som fanns däruppe. Och som skötte leken själv. Å andra sidan hann jag inte med heller. Hade ju annat för mig. Det lite ovanliga var att två av dem hette Ludvig och Lukas. Brukar ju mest vara andra namn.

39 skottlossningar senaste året – enbart i Göteborg. Den stad som har delat sig totalt, likt en helt segregerad stad. Knappast en stad att flytta till utan skyddsväst. Goa Gubbar – det var så en gång i tiden. Nu något helt annat.

Finns också andra städer med det oförklarliga våldet. Just nu ligger Istanbul högt uppe på listan. Så Götet är i gott sällskap. Skott och bomber verkar det inte gå att skydda sig emot.

Lite väl många trafikolyckor som rapporteras in. Samtidigt som det lovas snö och kyla, men först till veckoslutet. Kan bli innedagar och lite ved i brasan. Fast säkert kommer det bli snöskottning, också.   

Överlät till Per-Ewert att sända in mina rader som jag plitat ned. Hade hoppats på återkoppling, men tydligen väldigt svårt beroende på någonting! Måhända för allmänt. Samtidigt så är det ju jag själv som står bakom varje nedtecknat ord, varje mening.  

Försökte också få till en avstämning. Koordinerat mot min egen kalender. Men har inte fungerat – hitintills. Skam den som ger sig. Allt för dansant vet jag att det fordras två i tango. Har i varje fall blivit så intalad.

Rena Hockey Night träffen. Började med Ryssland vs Danmark för att fortsätta med Slovakien vs Sverige. Två första matcherna i kväll. Junior VM är framme vid kvartsfinalspel. Undrar hur länge jag orkar. Ögonen fladdrar redan vid första matchen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar