söndag 3 november 2019

Minnenas afton


Minnesvärt. För alla oss som går vidare genom livet. På alla dessa slingrande stigar. Minnesvärt att få gå till kyrkan ikväll. Ta del av ljuständning för de som avlidit sista året. Att få vara högtidlig kyrkvärd och vara med och tända minnesljusen. Inramat av körsång från Årsunda/Österfärnebo kyrkokör. Stämningen var påfallande hos alla som kom på plats den här söndagskvällen. Jag hade själv så nära kontakt med flera av de 34 namn som lästes upp. Som bekräftade att även livet har sitt slut. Och att det är rätt att leva medan man lever. Andra måste leva sina liv i olika former av väntrum. Tyvärr.   

Inte tjänstgörande. Men på plats ändå. Vår egen präst Lars-Erik. Fantastisk person, ärlig, kunnig, medmänniska. Skulle kunna vara ett föredöme för så många!

Andra ändan av dagen. Tog mig en lång och lat morgon. Borde varit uppe långt tidigare men höll mig kvar i vägrätt läge. Tänk på vilodagen – och helga den. Idag uppfyllde jag de bevingade orden.

Gäller hålla reda på vad man gjort. Antecknar år efter annan i kalendrar vad jag sysslat med – dagligen. Tog sin tid innan jag hade fört in allt från oktober månad i ”den svarta boken”. Mycket var det – inser jag. Nu kan jag hålla koll på mig själv – retroaktivt.

Fortsatte och avslutade det där med att plocka bort bären på aronia buskarna. Nu laddat för såväl saft – som för den där juicen som Hannah-Karina sänt mig receptet till. Bland annat fyllda med anti-oxidanter.

Och så räfsade av tomten. Och alla löv förpassade i en hög för förmultning. Inte det roligaste uppdraget. Kände mig tillfredsställd när det hela var klart. Fast lite mer kommer väl draperas ned över gräsmattan. Förutom allt som ligger där i häckarna och kanske får övervintra där. Enda negativa var att jag tog i för mycket och fick sönder krattan. Trodde nog mera på att Fiskars redskap skulle hålla för kraftfull räfsning.

Någon annan träning innehöll inte den här söndagen. Och vet samtidigt att träningsvärken från lördagens tabata kommer först i morgon. Så den som väntar på något gott kommer alltså bli bönhörd.

Träningsmatch blir det sannerligen inte. Nu när Brage ska upp i en serie över två matcher. Vs Kalmar med en allsvensk plats i sikte. Knep den tredje platsen i superettan idag på – Brommapojkarnas sista spark! Samtidigt som BP ramlade ur serien spelade de bort Jönköping Södra från kvalmöjligheterna. Grattis till Mjällby och Varberg som tog direktplatserna upp i allsvenskan. Var de nu ska dit och göra! Samtidigt lyckades ju inte Årsunda IF nå dithän just den här säsongen. Och några lag ska ju ta platserna efter de två degragerade lagen från Eskilstuna och Sundsvall.

Väntar under veckan. Starka vindar och något som stavas rysskyla. Gillar faktiskt inte vare sig eller. Så nu är sommaren långt borta. Men väntar runt hörnet om antal månader.

Tragiskt från Norberg. Skytte där det hör hemma. På skyttebanan. Ändå blev det et vådaskott. Och en man avlider. Än mer sorgligt – skytten var mannens son. Hur man ska kunna komma över något sådant här? Obegripligt och gör hemskt ont hos alla.

Avrundar kvällen med underhållningsprogram. Det som moderaterna vill ha bort och endast tilllåta få förekomma i betal kanaler. Vem kan slå Anja och Foppa, respektive Allt för Sverige.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar