måndag 19 september 2022

Till historieboken

 

I alla fall intressant för mig själv. Varför dagen den 19 september går till historieboken. Finns väl två större händelser att åberopa. Den där världsomskrivna begravningen i London var ju något som rapporterades åter i alla möjliga – och omöjliga – länder. Utan vare sig den ena eller den andra diktatorn i Ryssland eller Nord Korea. Andramöjligheten fundera över. Om det var händelsen för idag. Sista kommunfullmäktigemötet med den ”gamla uppsättningen”. Sista för mig är inte blott för tillfället. Utan för minst hela mandatperioden. Med stor förhoppning att arvet också betyder att Centerpolitiken lyfts fram än mycket mera i centrum för kommunens framtida vandring. Givetvis vilar uppdraget mest och tydligast på kommunfullmäktigegruppen. Och på att vi förhoppningsvis förhandlar oss till kommunalrådspost. Som givetvis fortsätter vara i synnerlighet oregelbunden. För möten också kvällar, veckoslut. Och naturligtvis odla kontakter. Och nyttja dem också. Ingenting går ju av sig själv, någonsin.

Intressant ta del av två organisationer som vi är medlemmar i. Ekonomi och verksamhet. Har trängt mig mycket väl in i den ena. Men den andra måste vi få fram analyser till läget. Klart jag i första hand söker det inom den information som måste finnas hos våra representanter. Borde inte gå över ån efter vatten.

Så mycket som ryms där inom Agenda 2030 området. Kvällens information gav mig flertalet olika trådar att nysta i. Inte bara kunna göra, utan definitivt måste göra. Klimatet är ett tungt ansvar som vi alla måste engagera oss i, inom de möjligheter som finns och står på spel.

När jag väl sent kom hem gjorde jag det tillsammans med ett helt stort antal ärenden som jag helt enkelt måste läsa in. Närmast handlar det om Leader mötet och strategidokumentet. Läsa, analysera, dra slutsatser.

Blivit mycket lokalt, internt. Då har det funnits begränsade möjligheter ta del av tyfon a la Japan, eller ens kriget Ukraina. I det senare dock hotet med ny beskjutning av stort kärnkraftverk. Och det är väl dessa farliga punkter som ondskefyllda motståndare riktar in sig på. Härdsmältor kan krossa vilken nation som helst – innifrån.

Sonderingsuppdrag. Kristersson. Konstigheter mellan L och SD signaleras. Förutsätts at det handlar om regering, ministrar. Men för mig en tidningsanka. SD vill inte sitta i regering utan agera utanför. Då kommer de ha precis all makt. Kan hota med misstroende om minoritetsregering inte förvaltas SD pundet. Om Sveriges färger förut av blå gula så är de idag närmast bruna.

Missnöje. Syns mest på landsbygden där missnöjespartierna växer. Svårt med analys varför. Skrivning kring Hedesunda avslöjar det ologiska. Stora kommunala satsningar, mycket. Men valet visar något helt annat. Likartat – Storvik. Finns en djupare analys kring fenomenet. Men den är lång och tär på utrymmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar