onsdag 7 september 2022

Demokrati afton

 

Närmast en befrielse. Hann endast med den sista halvtimmen i debatten Magdalena Andersson vs Ulf Kristensson. Upphaussat till en form av boxningsmatch. Hur ska svensken få respekt för dylikt pennfäktande. Odugligförklarande av varandra. Vem som odugligförklarade den andre mest var för mig mycket tydligt. Men rubriken? Borde den inte varit The Muppet Show.

Företräda ett politiskt parti i olika ställningstaganden. Debatt ikväll inom ramen för arrangören Hyresgästföreningen. Trodde jag. Personangrepp från visst håll. OK. Men så lågt tänker jag inte sjunka själv. För egen del värdefullt deltagande. Trots att åhörarläktaren inte alls var välfylld. Kunde i allt inte ställa mig bakom Hyresgästföreningens historiebeskrivning av verkligheten. Eller hur allmännyttan istället skulle fungera! Möjligen i Kuba.

Demokratikväll. Ett intressant drag från Rapatac. Fick introducera direkt till ungdomarna. Efter återkomst från andra debatten fick jag reflektera. Också det intressant. Härligt initiativ – igen – av Rapatac. Tror även panelen såg det som en intressant afton. Givetvis kommer jag följa upp aftonen personligen och främst till vissa som verkligen visade framfötterna med mycket genomtänkta frågeställningar.

Bäst på klimatpolitik. Enligt professor John Hassler. Successivt minska utsläppsrätter. Samma bedömning annan professor med i topp givetvis Centerpartiet. Seriös analys givetvis.

Ingen motion överhuvud taget.  Just idag absolut ingen möjlighet få till det i befintligt program. Vissa delar måste ju faktiskt också läsas in. Fast egentligen skulle jag avsatt ännu mera tid för detta. Fast  känns bra – i alla fall.

Trevliga återkopplingar. Kring inlägg runt hur vi vill och ska bekämpa arbetslösheten. Mitt inspel kom ju i en form av tidningsenkät. Hade inte fått frågorna tillsända eller förutsättningarna. Men fångade frågeställningarna i luften utan att själv fått tid tänka efter mer. Fast that´s life – ibland.

Fick recept över mobilen på hur man kokar ihop allt det där som trädgården bjuder på. Eller kanske inte riktigt recept, mer bild på hur det artar sig. Borde göra något likartat själv.

Hann med emellan allt det hela. Snabb resa t o r återvinningen. Och som alltid fullt med bilar och släp. Den ständiga mötesplatsen. Varje onsdag eftermiddag.

Matchen går vidare. Vilka står på vinnande sida söndag kväll?? Tiondelar kan bli skillnaden. Fullt klart. Bilda en fungerande regering som vågar och kan ta beslut. En grannlaga uppgift i en oviss värld.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar