torsdag 29 september 2022

Hål i havet

 

Teorier, givetvis. Men närmast omöjligt hitta annan förklaring. Sabotage. Nord Stream ledningen söndersprängd på fyra ställen utanför Bornholm. Metangasen stiger så obändigt upp mot himlen. Utsläppen som slår så kraftfullt mot en livskraftig värld. Mängderna r osannolikt stora. Motsvarar 40% av våra förorenade utsläpp.

Allt görs från galningens sida för att skapa kaos i åtminstone hela Europa. Flera angrepp har möjligen gjorts som inte kan avslöjas förrän på tisdag. Där intill ligger elledningen från Sverige ned i Europa. Den ligger för tillfället nere så undersökningar måste göras innan den skulle tas i bruk igen under tisdagen. M a o är vi väldigt sårbara för planerade sabotage. Samtidigt så avslöjar det oss och brister i alla former av övervakning.

Parallellt med det här så fortsätter övergreppen i Ukraina. Rödgardisterna har hållit på sedan den 24 februari i sitt dödande och förödande. Delar av ockuperad mark, fyra distrikt, hänvisas till ett val. Fejkat val där resultatet skulle betyda at i stort sett alla kräver att områdena underställs Ryssland. Och att det ska firas redan i morgon. Planen är tydligen att varje insats för att befria sitt eget ukrainska land ska mottas som et angrepp på Ryssland! Och därmed hotas med kärnvapen attacker Fasansfullt att dylika förvirrade hjärnor havererar och ödelägger framtiden för sitt eget folk. Frågan är inte om utan när Vladimir Putin röjs bort.

Firande. Morgonens möte på Näringslivsbolagets mötespunkt; Morgonsoffan. Som just idag fyllde fem år. Varit på många, men idag en av höjdpunkterna. Välregisserat och som alltid hyperintressant. Janne, Niklas och Malin står som alltid för regin. Några snittar var inte dåligt inta denna morgon heller. Och få luta sig mot et ståbord med Fredrik gav nya inspel som redan ska spelas ut.

Många frågor kom. Vem-tar-vem. Sitter ju inte med i den gruppen så några svar gav jag inte – och kunde heller inte ge. Trots att jag har en egen och mycket stark analys i ryggraden. Gäller inte blott leva i stunden utan också ha förmågan tänka framåt. Finns andra som gör och seriositet stavas aldrig bluffstopp.

Blev funderingar under dagen och än flera under kvällen. Kooperativen och dess styrka. Möjligen feladresserat att jag fick kännedom om möjligheterna. Men registrerad så fick jag i varje fall nyhetsbrevet. Och när två tankar slog rot så blev det naturligtvis handling. Passningen att jag själv inte sitter i styrelsen tog jag ingen som helst hänsyn till. Samlade uppgifter och skrev rent sen kvällstid. I morgon provas e-mail med tydlig mottagare. Så får de göra bedömningen om innehållet och urkraften i textmassan.

Fanns utrymme i eftermiddagstiden. Trodde jag själv. Istället fylldes den till råge med främst telefonsamtal. Sådana som också behöver tas men omkullkastade min egen planering.

Tänkte ta mig tid med ett utkast till vad jag förstår kan kallas samarbetsdokument. Blir att dessikrera det djupare under fredagen. På något sätt har jag hittat en textmassa som knappast säger något konkret. Tam, tamare, tamast.

Lite överraskad. Men glatt överraskad. Samtalet som kom under kvällningen från Burkina Faso Nära kompis med Stina där de benämner varandra till och med som systrar. Följer landet med stort intresse och deras kamp för mat för dagen, för ett drägligare liv. Och utan speciellt stöd från västvärlden över huvud taget.

Försökte värma upp med tabata. Men ikväll högst omöjligt få igång kroppen. För att sedan fastna framför hockeymatchen. Växjö Lakers vs Brynäs Tigers. Men så hände något och smålänningarna puckade bäst.              

Mycket angenämt. Bilden från Malin Rogström i mötet med Mary Spaeth. Mötet från Sevilla. Klart jag skulle vilja ha ett planerat program i Wisconsin. Aquaponisk fiskeodling.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar