torsdag 1 februari 2018

Snömannen


Och så kom den där morgonen. Den som det varnats så stort för. Och skapat oro även hos mig själv genom att jag planerat en längre bilresa. Lite hjälp kändes det som jag fått så där redan före avfärd. Snön avskrapad utanför tomten! Tacksam – och vet nog åt vilket håll tacksamhetens tanke ska gå. Ändå mindre mängd som seglat ned än vad jag oroat mig över.

Ginväg är ibland senväg. Tog sikte på Boviksskylten utan att ana att där kom jag snabbt ikapp en plogbil som vare sig släppte förbi mig eller resten av bilkön – slapp loss ur greppet först i Forsbacka! Att det inte var säkert före påmindes jag om när jag såg avfarten från E4 mot E16. Rena discoljuset med blå färg som signalerade fara. Men jag skulle ju söderut. Lärde mig att omkörningsfilen var rena sladdningsäventyret. Men när det gick alldeles för sakta så blev det hålla hårt i ratten och äventyra mig ut i alla fall. 

Första dagen med krav på hands free vid körning och samtal. Blev många – men helt lagliga. Med äldre bil hade det nog kliat med ambition att ta dem i alla fall! Vissa samtal ligger alltid på och måste helt enkelt hanteras.

Lovat heligt, men höll ganska tunt. Nu är TV:n levererad hos Nils-Olov. Men den där väntande kaffetermosen med tillhörande gott bröd – den lyste med sin frånvaro. Han skulle nog ha skrivit en minneslapp och tejpat upp den framför ögonen. Då – möjligen! 

Väntar in uppgradering. Om saker och ting utvecklats så där hårt över Hälsingland som SMHI igår basunerade ut. Visade sig på Kommundagarna att där fanns de i alla fall. En del av hälsingarna. Som lämnat sina stora hälsingegårdar för att komma tillsammans under tre dagar.

Lite annan inledning. Partiledare som uppskattas men inte längre möts med Målle Lindbergs stående halleluja vrål. Vilket är viktigt konstatera. Hon är en del av laget och trygg nog i sin ledarroll. Här har många väldigt mycket att lära sig. Våga släppa taget, våga lita på andra så att även deras kompetens och kreativitet får släppas loss.

Eftermiddagen i övrigt. Förflöt. Ömsom vin och ömsom vatten. Verkar som at de åsikterna också finns hos många andra.

Komplicerat. Märks att åsikterna går skarpt isär. Kring infrastruktur och transportfrågor. Helt övertygad att det är samma sak i andra partier också. Till del utifrån geografi, men också utifrån hur kunskap eller läs åsikter matas in. Knappast neutrala utan sänds in i tombolan utifrån egna subjektiva intressen.

Matar jag också in inköpsunderlagen så borde det till en granskning. Jäv är enbart förnamnet. Fattar egentligen inte hur det går att nyttja systemen så uppenbart – utan att någon synar korten. Om det enbart är mina egna åsikter, synpunkter, så borde de synliggöras i alla fall. Just nu känns det mycket korrumperat. Svårt släppa mina egna ”sanningar”.

Ny traktor, blå och fyrhjulsdriven. Undrar vad den faktiskt kostar. Då borde han väl vara hemma och röja snö där i västra delarna av Söderhamn istället för att mingla i Uppsala. Fast det är väl också en del i uppdragen – att sälja sig själv. Skulle varit roligt att borra djupare i det minglet – också.

Burma. Flertalet massgravar. Människors ondska grävs fram och avslöjar individers allra sämsta sidor. Rena avrättningarna, folkmord. Att deras regering gömmer illgärningarna är fasansfullt. Skulle världs samfundet också blunda finns inget hopp för världen och humanismens möjlighet att segra mot det onda.     

Ny rikspolischef. Borde bli bättre, sämre torde vara omöjligt. Har också den polisiära utbildningen som skulle kunna ena i varje fall poliskåren.
Brynäs - ridå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar