fredag 13 september 2019

Hållbarhet, två ansikten


Intressant afton. Två grupper som egentligen tycker likartat. Men inte förmår identifiera vägen framåt. Utan istället letar aktivt efter hinder och skilda åsikter. Två grupperingar som med säkerhet pratar sig varma om hållbarhet. Fighten utspelade sig i Norrsundet. Att vara eller inte vara, eller att arbeta för utsläppsfri energi – eller inte.

Förstår båda lägren. Men ambitionen förstå varandra? Letar febrilt i minnets arkiv och hittar absolut inget som tyder på detta. Hade på mig nålen med FNs sjutton olika hållbarhetsmål. Hittade flera som hade likadant men ingen som agerade i dess riktning!

Ämnet för kvällningen. Off shore vindkraft. En hel del redovisades men knappast fiskets intressen. Som en glad amatör förstår jag att de grunder som det pratades om i stort sett är fiskarnas lekområden. I en fiskenäring som redan går på knäna. Svårt förstå varför det inte nämndes. Eller hur fiskebåtarna kan lägga ankar när det finns ledningar som läggs på havsbotten. Det var helt andra intressenter – emot. Och de hördes. Var ganska militanta.

Temat utsläppsfri energi. Det är helt nödvändigt. Huset brinner och vi gör inget, känns annars som nuläget. Eller hur nu Greta Thunberg skulle ha uttryckt sig. Samtidigt fordras ödmjukhet om man vill föra ett samtal som kan utmynna i en 100%-ig gemensam slutstånd. Skulle gärna vilja engagera mig i det här! För att föra det samtal som idag inte existerar. Nu är det mer föredrag med ambitionen att prata förbi varandra!

Tecknade ned mina frågor. Och de är många. Travade på varandra blir det en imponerande hög. Måste sända dem vidare då de känns helt avgörande för en framtid som gagnar oss alla.

Besök hos Anders. Klart jag köpte en ranson fisk. Känner väl till begreppet kvalitet. Liksom allt som inryms i ordet närodlat. Och där platsar inga fiskodlingar från Norge. Med alla sina laxlusar. Lax och strömming i bilen hemöver. Och löfte om seriöst möte med mycket samtal.

Svårt ta till mig dagens miss. Att ha Simone och Leonie på besök – men inte vara hemma själv! Fast nästkommande veckoslut, då! Känns som deras planering – nu. Och hoppas givetvis de också genomför planeringen. I verkligheten.

Roligt träffa trevliga personer. Samtidigt som de också ska säga ja inför mig. Idag dessutom väl bekanta med dem. Gör hedersuppdraget än mer hedrande. Och vet att jag kommer träffa de tu. Då och då.

Promenad över stan. Hamnar så lätt i synpunkter, frågeställningar. Och uppskattar verkligen de som kommer med sina frågor, sina funderingar. Även när de inte ligger helt intill mig själv och mina uppfattningar. Förmågan att ge och ta är så viktigt om man vill utveckla sig själv.

På samma sätt. Bli intervjuad under ämnet ledning och styrning. Blev ett bra sätt att lyfta fram våra åsikter och få dem vandra iväg i samma riktning. Vrida och vända på funderingarna är normalt värdefullt. Så och idag. Blir intressant när tjänstemännen ska sammanställa våra åsikter.

God e-mail. Jaakko planerar koma hit. Vet att jag, att vi, kan presentera et mycket gott program för honom de dagar han kan disponera. På samma sätt om nu Richard kan komma. Men för hans del, redan identifierat hans intresse och kan matcha det bättre direkt på.

Så mycket som sker. Där borta på Tuna området. Rena rama rivstarten. Hej å hå vad det går. Rena rivstarten – det här med SDHL. Drogs igång ikväll. Viktigt med en bra start. Och därmed Brynäs 5, Göteborg 1. Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar