tisdag 10 september 2019

Att vilja


Så kom den då. Regeringsförklaringen. Tydligt framläst som det ska vara från statsministern. Ingår mycket kring samarbete, samtal, process för att möta framtiden. Och till stora delar utgår den från de tidigare 73-punktöverenskommelsen.

Angrips. Från såväl vänster som högersidorna. Hetsiga angrepp. Fast det tillhör ju spelets regler. Uppenbart. För att nå fram till media och få just sin näbb placerad under så många mikrofoner som helst. Ytterligheterna som består av mörkrött nationalistiskt på ena sidan och på den andra sidan den nationalistiska bruna färgsörjan. Ena sidan tar ifrån tårna och anklagar statsministern; han sitter helt i knäna på Annie Lööf. Egen kommentar; tryggare plats torde inte finnas.

Nu börjar landet bli tydligare. Fast det dröjer ju tills den 18 september innan budget presenteras och helheten syns fullt ut. Ett underlag för oss i regioner och kommuner att tolka – få fram just våra egna ekonomiska ramar på, och därmed kunna staka ut vår egen framtid med ekonomiska förutsättningar.

Naturligtvis ska man alltid följa omvärlden. Länderna runt oss. Och just idag så är förkärleken störst till Norge. Kommunvalet avklarat. Och stor framgångför några partier. Bara bocka och niga för den väldigt stora framgång som gottskrivs till Senterpartiet. Och det handlar givetvis inte om att sitta i knä.

Speciell undersökning. Presenteras att många ungdomar själva faktiskt konstaterar att de sitter för mycket framför datorn. Självinsikt. Har nog samma ovana. Och vet ju inte alls vem, vilka, om någon bryr sig om att läsa utsmetade blogginlägg. Fast vissa gör det uppenbart. Och drar sina slutsatser. Som att jag själv inte bryr mig. När det verkligen är vad jag gör!

Öppning i bukväggen efter förlossning. Lyssnade noga in en mamma från Söderhamn. Muskulaturen helt borta. Men hänvisades till fysioterapi. Att träna det som inte finns! T o m jag själv som renodlad amatör reagerade. Att motsätta sig operation på grund av brister i evidens! Vilka alternativ har de mammor som hamnat i den här situationen?

Avsatte morgonens timmar. Skulle ju läsa in mängder av de där motionerna. Som kommer nagelfaras på stämman i Karlstad. Men hann istället med så mycket annat. Som kom emellan. Så den där råläsningen får bero någon ytterligare tid. Blir svårt hålla 900 motioner i minnet! Faktiskt.

Fick en härlig bild serverad. Svarta trumpetsvampar. Hade jag själv hittat dem så hade jag definitivt avstått. Inte trott dem ätbara över huvud taget. Nu ska de ju istället ses som delikatesser. Men inga möjligheter få en smakbit. Plockas annorstädes, inmundigas annorstädes.

Drogs i handbromsen. Utannonserade lördag/söndagen inställd p g a för få anmälda. Och jag som trodde att det var en obligatorisk träff. Hade helt fel. Fritt valt arbete alltså.

Långt till tjälen. Hoppas jag. Samtidigt som jag utgår från att det som grävts utanför tomten också återställs. Professionell organisation borde agera – just det – professionellt.

Kaxighet. Eller spända strängar. Som det ska vara. Brynäs tränare avslöjade målsättningen; SM Guld. Får väl glädjas åt dessa ord samtidigt som jag än mer önskar SM Guld på riktigt.

Ändrad tid. 18.30. Fungerade fint med tabata pass den tiden också. Kändes som träningen gick fortare än tidigare. Men klockan går det inte lura. Så tidsmässigt var längden som brukligt. Träning behöver vi alla – kanske speciellt jag själv.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar