onsdag 11 april 2018

Visa vägen


Viljeinriktning. Det som ska uttryckas övergripande och sedan följas upp. Det som ska visa den politiska viljeinriktningen. Och vara kompassen för bland annat våra tjänstemän. Ett av de viktigaste dokumenten. Processas fram i stor bredd. Kändes för egen del fullt naturligt att inte låsa in mig i någon blockerad form av cell. Känner jag har ett löfte få utveckla mina åsikter tillsammans med författaren själv. Ser jag fram emot i full öppenhet – och fullt förtroende.

Morgonstopp på vägen. Tittade snabbt ned på hastighetsmätaren. Poliser mitt på vägen. Men insåg at jag ska känna tacksamhet. Kolla med blåsning och att där fanns giltigt körkort. Säkerhet på väg. Bra. Och fantastisk trevlig polis. Gav Hedesunda ett positivt ansikte.

Gott kunna ändra sig. Lite av storhet. Nu känns slutorden helt rätta och utan högbröstad överlägsenhet. Fått till det framåtsyftande som kan skrivas med hedern i behåll. Däremot inga kommentarer på mina rader från gårdagskvällen. Något märkligt.

Respekten växer. När det går föra konstruktivt samtal med hög topp. Märks tydligt att där finns det kompetens och handlar om allt annat än uppblåst ballong. Umgänge med nivå jag skulle vilja jobba operativt.

Snabba ryck. Förstår jag missat en hel del. Men studiebesöket på ABB i Storvik såg jag fram emot. Kunskapande och ger än flera pusselbitar som sammanplockade innebär möjligheter. Samma sak med besöket på Ambulansproduktionen. Har nog förut sett ambulans som ambulans. Men inser att det är verkligt stora skillnader. Kvalitet och arbetsmiljö i ett och samma paket. Klart jag blir triggad att få tränga in i upphandlingsprocessen.   

Tillsammans fick vi upp henne på fötterna. Undrar smått om det var första gången sedan i torsdags. Skulle det vara så illa – då går det utför. Gångträning, eller till och med träning på annat sätt. Som sitta och cykla. Borde vara självklart. Klart jag kommer fråga hur ofta – eller om någonsin. Som äldre får upprätthålla sin rörelseförmåga. Blev en stapel med frågor efter eftermiddagens besök hos mamma.  

Bevisade igen. Går ta en längre promenad och tala i mobilen och samtidigt bära på stavarna. Hålla dem under en arm hela tiden. Annorlunda träning.

Trevligt kvällsbesök. Synd att det handlar om livets slut. När det kunde vara vardagliga besök, som en del i livet. Kommer bli känslosamt avsked – det är jag redan övertygad om.

Sveriges höga chefer och företagare föredrar med bred marginal Centerpartiet, som jämfört med (M) har en mer ambitiös miljöpolitik. En slutsats som redovisas av Dagens Industri. Att ställa krav är alltså inget negativt. Funktionsupphandling utifrån klara spelregler. Tänk att det ska vara så svårt lära sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar