torsdag 19 maj 2022

Gemensam målbild

 

Kanske inte vad jag räknat med. Men det kom, det som är så viktigt. Början på diskussioner och samtal runt och om de strategiska frågorna. Så avgörande prata sig igenom. Är vi överens om dessa så kanske det går ta ut en gemensam kompassriktning. Annars – så enkelt prata förbi varandra, när målbilden saknas. Eller – kanske ändå finns där någonstans. Utan att vara helt känd, inte helt kommunicerad. Samtal och samverkan är alltid ingredienserna för någon form av lyckat resultat.

Allt hör liksom ihop. Ämnet idag med tydliga kopplingar till nationella brandkonferensen, med tydliga kopplingar till Högbo dagarna runt energiförsörjning. De – var för sig till och med – kunde vara underlag för många, många samtal. Både gällande strategi som verkstad.

Första insikten. Hur man strategiskt kan arbeta med kooperativ utveckling. Verkar vara ett kunnigt lag. Om jag blott kan bidraga så kommer jag göra allt för att göra skillnad. Att bara-vara-med. Då går det lika bra plocka med någon annan. Tas på allvar är nog egentligen meningen för alla. Avstånd kan ju vara en strategi det också. Men inte något jag känner mig särskilt bekväm i. Känns något sanslöst.

Absolut nödvändigt. Öppna samtalet vad som är värdefullt för några närstående kommuner. När samtalet inte påbörjas så måste organisationen själv bjuda in till detta. Märktes att det finns en stor kunskapsbrist. Den som blott kan fyllas i förtroendefulla samtal. Så får vi klara kommunallagen på något sätt också. Utformas i några tydliga att satser. Så är alla på samma båt, ror åt samma håll. Enda sättet komma framåt och närma oss uppsatta mål.

Erfarenhet idag åter. Ingen träning. Blir minst en hel veckas uppehåll. Får lägga fast vissa heliga tillfällen  Behöver det verkligen. Speciellt en dylik dag då valberedning fick med mig i en organisation där jag skulle bidra som landskapets själ. Har aldrig någonsin hört det nomineringsuttrycket förut. Får drömma om det under natten. Med kropp och själ förpackat i ett.

Tog en j-la onödig tid. Att dagen före ett arrangemang bli involverad i dylikt. Och inte kunna ställa upp själv. Får konkreta frågor samtidigt som det visar sig att någon på sitt sätt agerat bakom min rygg. Så mycket merarbete – i onödan.

Stjärnan tecknat avtal. The one and only Lara Stalder. Nu jäklar Brynäs. SDHL dam. Nu ska guldet hem. Klart jag kommer och kollar in antal matcher. Liksom på herrsidan där lottningen för SHL omgångarna presenterats idag. Får nöja mig med pågående VM under tiden.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar