söndag 1 november 2020

Händer alltid

 

Dagen när det händer. Det som handlar om – varje dag. Så varför skulle det här vara ett undantag? Känns tillfredsställande när saker och ting händer. Även när det egentligen är ganska smått som produceras. Men gott gå till sängs och stapla det som gjorts. Så lite goda miner blir det ikväll, när huvudet möter kudden. Finns en liten lista som lagrats uppe i hjärnkontoret.

Lite dåligt med vilan under natten. Anledning okänd. Kan ju inte bero på middagen på Gysinge Wärdshus. Kanske däremot min dåliga vana. Inte kunna säga nej utan förvirra mig in i ostätandet. Så himla gott. Men också förut har jag reagerat retroaktivt. Svårt med sömnen. Fast får ju skylla mig själv. Den här gången också.  

Senaste dagarna, göra skillnad. De ungdomar – tillsammans med ledige brandmannen Anders. Som räddade Bernhardssons lantbruk från ödeläggelse. Branden fanns där men kunde begränsas och till och med släckas innan brandkåren kom på plats.

Någon våt söndag, idag också. Så tabatapasset i morse blev som gårdagens, inomhus. Årsunda idrottsplats med sin Rotunda fungerade ypperligt. Kanske än bättre idag när veckans gummiträningspass genomfördes. Fjorton personer är klart godkänt. Kanske jag kan vara med på veckopassen den här veckan! Och ta revansch på förra veckans frånvaro. Jag skulle behöva så mycket mera. Kroppen, hjärtat, pulsen.

Än mer regn förutses i morgon, med stark blåst. Men olika i vårt avlånga land. Veckan framledes har dock mer av ljusning, och mer av anti blåsning. Så det våras. Eller går mot vintern med ljumma vindar och behaglig väderlek.  

Löv kommer det ju varje år. En del av dem fick jag bort. Andra kanske någon annan dag. Men inte ett end handtag har jag gjort hemma i Hyttmarken. Kanske, kanske någon tid under veckan. Lööf att störa sig på, tydligen ledarskribent Wennberg i Arbetarbladet. Mångfald, liberalism, olikheter. Ingenting för skribenten i fråga. Mest fanor i en enda färg. Och knappast så mycket bakom heller. Förändring är hotet, stiltje och backspegel däremot bakomliggande framtidsbilder.

Ansvarsfullt samtal. Tomställt hus är ingen höjdare. Hus skall vara bebodda, uppvärmda, upplysta. Alltid. Fast naturligtvis än viktigare när det existerar en bostadsbrist. Att hyra ut till bekant och ansvarsfull person är en ynnest. Rekommenderas. Jaga varje krona och öre måste överlåtas till Thore Skogmans vänner – krona ett etcetera.

Lite ur städning. Sådant som borde ha gjorts. En del fixades fram emot eftermiddagen. Men det här med textilier överlåter jag gärna till Annika och Anna-Greta. Lägger de bara ihop i högar och jag får regi så kan jag hantera det därefter. Bil och släpvagn naturligtvis. Och att det finns tid för ändamålet onsdag eftermiddag. Enda möjliga dagen. Inte klaga, bara inse förutsättningarna som är kopplade till var man väljer bo.

Planering inför morgondagen dryftade jag mig fördjupa i. Ringde utan svar. Men så är inte alls ovanligt. Tyvärr. Finns ju viktiga spörsmål att begrunda sig i. Ett svar i luren hade varit underlättande för oss båda två.

Ynnest. Få ha Ilse nära. Hon skapar så mycket av mening och värme. Fantastisk liten tös som verkligen kan charma med sitt öppna sätt att vara. Fick vara här på plats under någon eftermiddagstimme. Skapar inget tomrum när hon går utan blott varma och minnesvärda bilder. Vad månde bliva.

Sandvikens IF kvar i racet om topp plats i ettan. Fast ett poäng! Tre hade nog fordrats. Och tre var det antal av SIF profiler som saknades. Två skador och en avstängning. Under tiden bäst när det gäller. Så hedersam topplacering är en sak men spela vidare en helt annan.

Ser fram emot en hyfsad tidig sovsäng. Som det känns när ögonen är tunga och sitta still gör det så svårt arbeta med annat än att ha tankarna kring sömnen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar