tisdag 27 augusti 2019

Också ett fall


Blodtrycksfall. Som en rejäl tegelsten som seglar ned genom luften. En absolut ny upplevelse. När det slår igenom så här fort och hårt. Absolut inget att uppleva, rekommendera.


Räckte inte be om ett vattenglas. Upplevdes uppenbart som omöjlig få kontakt med och till. Hävdes på något sätt av tiden och istället petades ned 1177. Välkänt nummer. Ett aber, ni har 64personer framför er. Väntan blev låååång. Väl framme; du ska ringa 112. Inte ens koppla över.

Ambulans beställdes. Och snabbt på plats. Oerhört professionella ambulanssköterskor. Ympade snabbt in ett starkt förtroende. Till och med så starkt att jag kunde övertyga dem om att slippa åka med in på akuten i nattens sena timme. Bestämdes; jag skulle ringamin hälsocentral direkt på morgonen. Gjorde så – blev så småningom själv uppringd och fick frågan efter att ha berättat ”varför ringer du till oss?”

Blev paff, hade inte förväntat mig den motfrågan. Men blev därefter rekommenderad ringa växeln och begära hjärtmottagningen. Tydligen ingen möjlighet med överkoppling. Och så rullade det, rullar det vidare.

Upplevelser är givande – i varje fall ibland. Lärorika definitivt. Fortfarande osäker vad det hela handlar om. Kanske får hjälp orientera mig fram till anledning. Möjligen. Och hoppas det går göra utan att känna att jag besvärar så mycket.

Går in i ny natt och har osäkerheten med mig in under täcket. Samtidigt som jag ärligt uppskattat de som hört av sig med blott frågan; Hur är det? Hur känner du det? Förstår att bry-sig-om är väldigt viktigt. Vissa har den sociala förmågan, fråga, prata, krama, vara. Andra inte. Att ge en kram kostar väldigt lite men kan betyda så mycket.

Fick nöta ordentligt. Sällan har gräsmattan varit så omfattande, så blöt, så tät. Men så småningom var den fixad. Gräset som inte behövde skördas men ändå avverkas. Lite svett droppar behövdes, och stor energi laddning.

Trött, trött efter den vakna natten så motsvarade jag säkert inte Carl-Henriks förhoppningar. Önskade barnvakt till Ilse så han kunde få måla på huset. Var så himla trött. Och dagen flöt iväg fort, till och med snabbt. Som nog är tårta på tårta.

Avstod kvällens tabata. Med stor besvikelse. För det är något som jag inbillar mig har stor betydelse för egen del. Och nästa passen kommer jag också lysa med min frånvaro på. Får inte plats i programmet, blir inte hemma då.

Hann in på möte i pelarsalen. Blev ett mycket öppet möte. Med ärliga ilägg från flera. Att ställa frågor är alltid sätt föra verksamheten framåt. Att sitta still och bara passivt närvara. Då är det lika bra stanna hemma. Att vilja synas i samhället – ta plats. Så viktigt. Ordna arrangemang utan att marknadsföra dem? Amatörmässigt. Och totalt onödigt, respektlöst.

Brynäs vs Leksand, 5-0. Damer elit. Mest missnöjda laget – Brynäs. Kan så mycket mera. Kommer följa dem i vinter – med garanti.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar