torsdag 1 augusti 2019

Jädra dragkrok


Lärorik dag. På ett helt speciellt sätt. Förberedd. Kollade av lysen och varningstriangel bland annat. Tänkte till ordentligt. Fanns liksom ingen tvekan när jag anlände till Opus. För bilprovning. Rullade in och tappade nog hakan direkt. Frågan ställdes om nyckeln till dragkroken. Tydligen skulle det besiktas at den gick att ta bort. Ärligt; hade igen aning om detta. Kanske har en nyckel i nyckelskåpet hemma blev mitt svara. Jag har aldrig tagit bort den, trodde den fanns där för att den var godkänd.

Det var sedan besiktningsmannen som hittade nyckeln. Jag hade den faktiskt på bilens nyckelknippa. Men. Men nyckeln gick inte in i nyckelhålet. Hade väl fyllts av skit, av salt måhända. Ingen anmärkning alls på bilen men väl utfärdat; ombesiktning. För att visa upp den borttagna dragkroken.

Sökte hjälp. Kennerth Larsson Bil AB. Kan ni hjälpa mig få bort kroken? Tyvärr, det kan vi inte. Du får allt ställa upp dig på en verkstadstid så ska vi se vad vi kan göra. Tydligt besked. Så i slutet av augusti kommer det kollas om nyckeln väl fungerar i nyckelhålet. Av märkesverkstaden. Och först därefter  blev rådet att ställa upp mig i ombesiktningskön. Onekligen var det fullt drag i torsdagen!

Alltid imponerad av Bosse på Stadshuset. Han kan precis allt med historisk koppling! Idag samtal om hedningssand och faddersand. De delar i Storsjön som fick namnen när båten med konfirmander och deras faddrar välte och alla drunknade. Någon gång på Medeltiden. Faddrarna flöt i land på en gemensam del av stranden. De som ännu ej konfirmerats flöt alla i land på annan del av Storsjöns strand! Allt det här i Årsunda, förstås.

Svårt låta bli. På torsdagar finns Dennis alltid i Sandviken och säljer sin egenfångade fisk. Blev ett stop idag igen.  Härlig person som har en enorm vilja. Och givetvis också fisk som det är högsta kvalitet kring. Definitivt ingen odlad fisk från tvivelaktigt ställe. Med ex vis laxlusar. Fortfarande starkt minne från i fjol att få följa med Dennis ut och vittja lax i havet. Skulle verkligen kunna handla om en önskerepris.

Längre norrut. Kort rapport från the real paradise. Där så många minnes sås, vårdas, odlas och skördas. Iljungen. Tydligen något helt fantastico. Erkänner gärna at jag själv varit på platsen. Och kan gott instämma i hyllningskören. Avskilt och i högsta grad personligt.

Söderut. Hälsa på leksugna kattungar och samtidigt plocka bort en del brännässlor. En efter annan. Inbillar mig att de årligen måste ryckas upp med rötterna och det ska gå att få bukt med dem. Kanske inte alldeles smart göra det kortärmat. Men bort kom de i alla fall. Men kattungarna kvar. Oerhört personliga. Och väl omhändertagen. Av Anna-Greta dag som nattetid.

Kort rapport från Nils-Olov. Varit på väg i natt. Så kanske, kanske det snart är dags fullt ut. Och jag har ju gissat själv också. Gissat på den 2 augusti, Karin dagen. Och det finns ju fortfarande tid för det. Givetvis med från min sida ett hjärtligt och välkomnande lycka till. Inte alls som nummer två. För mig är båda nummer ett.

Ingen uppdatering för mig under dagen. Om rapparen som kände sig hotad och inte litade på sina två livvakter. Får väl försöka intressera mig när rättegången blir avslutad och någon form av domstolsutslag presenteras. Finns så mycket annat fundera över, engagera sig i. Sommaren är ju så kort. Och ibland – allt regnar bort.

Hann med eftermiddagsfika tillsammans med mamma. Fick bli vanlig, hederlig gammaldags gräddglass idag. I morgon definitivt också en längre promenad tillsammans med henne. Klart hon ska vara ute i friska luften och inte permanent inomhus. För mig själv en hederssak.

Klart jag hängde på. Kvällspasset med rubriken tabata. Idag under Helenas ledning. Avslutades med låten Sally. Mycket down och lite up. Lång låt och skakiga ben. Och knappast alltför kvalificerad textmassa. Stog över kvällsbadet. Överlät det till Annika och Ulrika.   

Sommaren med Ernst. Klart jag tittade. Men den sena avslutningen. Ytterligare en mycket sen och spännande film från C Mores digra kartotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar