fredag 9 augusti 2019

När man får oväntat besök


Olika. Från plats till plats. Rapporteras oväder i delar av länet. Medan vi här själva haft en helt underbart varm och fin sommardag. Börjar snart tro på att den härliga sommaren är helt på intågande. Fast naturligtvis rätt orättvist att delar av länet uppenbart haft en helt bedrövlig årstid med massor av regn. Å andra sidan torde de ha en helt fantastisk grön omgivning. Grönt är skönt.

Klart jag också vill kolla av vilket resultat som Ali förmådde operera in i den lilla bilen. Allt för att få ned ljudnivån.

Förmiddagsutflykt. Känns alltid ärorikt, stort att få följa en person i den sista vandringen. Få verka som officiant när avskedet ska tas. Uppdraget i Gävle var verkligen hedersamt. Kändes som att vi tillsammans hittade det personliga och minnesvärda avskedet. Med gott samspel till sorgehuset. Men också med begravningsbyråns företrädare och inte minst vaktmästaren på kapellet. Öppenhet, värme, mänsklig, närvarande. Onekligen stor skillnad på person mot person. Trots att de egentligen har samma uppdrag. Har erfarenhet från annat uppträdande också. Tyvärr.

Avspärrat. Fick ta del av att Stadsfest a la Gävle också betyder trafikomläggningar. Men letade mig ändå enkelt igenom på min väg mot mitt andra mål.

Kalles match i morgon. Kul. Kommer definitivt inte missa densamma. Fick beställning idag. Behövde fotbollsstrumpor modell blåa. Och givetvis fixade jag dem. Liksom jag kommer stå där i hans hejaklack i morgon förmiddag.

Samma motståndare, modell seniorer dock. Hemma på idrottsparken ikväll redan. Och verkligen en dyngförlust. Och om hemmalaget inte haft en storspelande målvakt hade förlusten kunnat bli närmast astronomisk. Man spelade verkligen mycket naivt och hade inga medel mot de snabba inspelen. Och förmådde inte alls korrigera laget under de nittio minuterna.

Det var långa gräsmattor som jag gav mig in i. Hann med att kapa gräset på mer än halva. Kunde hunnit hela – möjligen. Men först ska äpplena krattas samman innan jag ger mig på den delen också. Fast kanske då norrgående regnet mött upp oss också!

Kul uppdrag. Få ansvara för att hästarna får ta del av lunchen. Kanske morgondagen blir en repris med lite mer och större ansvar? Passade på att plocka en del röda vinbär. Mina favorit bär men den här gången till Nils-Olov – om han nu vill ha litrarna. Släpar inte ned dem utan att först få besked om de passar deras smak.      

Fick dagens bild från Nils-Olov. Och skulle vilja ha det varje dag. Går inte titta sig mätt på den här nyfödda tösen. Kanske följer med ett eller flera namn. När de väl slutligen bestämt sig för vad tösen ska heta. Just nu så glad att mor och dotter verkar må mycket bra. Inga krångligheter.

Sena kvällens överraskning. Men sådan glädjande! Emil följde med hit och övernattar. Själv. Vi kommer garanterat hinna med en hel del innan vi tar oss ned till Kalles match. Fungerar det här bra så kanske det blir antal fler repriser. Givetvis är han alltid välkommen hit för bland annat övernattningar. När och hur han själv vill.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar