tisdag 4 februari 2020

Från det ena till.......Norge


Känner mig för. Känns något annorlunda. Precis som det brukar göra när man går och försöker känna efter. Försöker verkligen hitta något som inte känns normalt. Men hittar inget! Kommer blott fram till att min egen diagnos är kraftiga blodtrycksfall. Av komplett helt okänd anledning. I egen vild teori finns i varje fall egen anledning som jag noga funderar kring. Om det kan vara anledningen. Samtidigt är jag absolut ingen läkare själv utan måste lita på professionen.

På med datorn och läser in tydligt att beslutet kring flytt av 150 elever till annan skola har överklagats. Ögnar igenom de 27 sidorna men har inte alls juridisk kunskap nog att göra en bedömning vad som nu kommer ske. Men utgångspunkten är at jag aldrig har något emot att kommunalt fattade beslut får och kan överklagas för at säkerställa att de alltid följer inom lagensråmärken. Mer uppseendeväckande är det inte alls.

Vrida och vända på innehållet i viss kommunal verksamhet. Förmiddagens sittning kändes angelägen trots att den spretade ordentligt. Dock överens om att en form av regelverk ska sättas och vara tydlig. Men också stora möjligheter för de som är ansvariga få självständighet agera under desamma med gott friutrymme. Annars skulle det ju vara helt oväsentligt med den styrelsenivån. Formen för att sköta själva verksamheten borde definitivt också lyftas fram. Om aktiebolagsformen är den helt korrekta.

Finns mycket at stämma av. Skulle behöva betydligt många fler lunchmöten till att vara avstämningsmöjligheterna. Och träffar med personer som det finns tillit/förtroende för/till. Att arbeta för en organisation får aldrig utvecklas till ett ensamarbete. Men måste vara fullständigt klart; arbeta för at uppnå resultat eller för at vara populistisk. Tror knappast någon missar vad jag själv vill bidra med.  

En historia. Nära bekant så nära förlora sitt liv i operation som skulle bidra till att få kontroll över vikten – över livet. Kändes osannolikt hur en händelse klarade upp den bekymmersamma situationen. Möjligen var det ödet som grep in.

Genomgång av skrivelser, till och med protokoll. Vill ha tydlighet i skrivningarna. Tydlighet mer än fria tolkningar. Kanske petitesser för somliga. Men orden har sina värden och beslut ska inte vara så fyllda av fria tolkningar.

När personer vill ha möten. Då ska man försöka ställa upp. Min absoluta övertygelse. Hålla sig undan leder till missförstånd och misstroende. Bättre träffas och försöka förstå varandra – även om man inte blir helt överens. Min inställning gällde även idag. Och kommer alltid gälla.

Granngårds. Magsjuka som verkar gått från den ene till den andre – och nu till den tredje. Hur det här kommit in och vad det handlar om – vet inte. Men inte rädd till möte där heller.

Hann med ett pass tabata träning ikväll! Tack till alla som var med och bidrar till att jag får ta till mig välbehövlig rörelse.   

Norgehistoria – månne. Inte riktigt men väl från Jämtland – och då är man ju långt på väg. Regionen uppmanar de anställda att inte öppna dörrar med elreglaget! Inte dra i snöret. Som en besparingsåtgärd! Dessutom är det knappast 1:a april idag heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar