lördag 2 april 2022

Det bara känns så...........

 

Du vet väl om att du är värdefull, Att du är viktig här och nu, Att du är älskad för din egen skull, För ingen annan är som du.

Så klart uttryckt, tydligt och alltid gällande. Och så enkelt uttala tillsammans eller sjunga tillsammans. Precis som det påbjuds i den här psalmen.

Finns alltid anledning reflektera. Titta sig själv i spegeln och reflektera. Fundera på hur jag bemöter andra. Och hur jag själv vill bli bemött. Kan handla om samtal och dialog med. Eller som vissa gör offentligt fördöma. Med andra ord avslöja sin egen människosyn. När det skrivna ordet inte alls hänger ihop med praktisk handling.

Internationellt är ett många som undrar hur en kommunistisk diktator fungerar. Vad det är i dylik persons hjärna som inte fullt hänger ihop. Hur en person, hur ett land under så dramatiska former söker förinta en granne. Utplåna, lemlästa. När åsikter inte tillåts, när fria val, tryckfrihet ses som hotbilder. När demokrati, öppenhet, mångfald, olikheter fördöms. Eller som en lokal företrädare skulle ha uttryckt; jag har inget förtroende för. Inget förtroende för annan än sig själv.   

En härlig vinterdag. På många olika sätt. I Västra Höle drivs Hannah-Karin av mening och värme till livet när födelsedag firas. I Melbourne firas Joanne som årets kvinna. Här skiner solen över en form av vintrigt april landskap. Alla tre killarna möter upp med sina familjer för middag. Tre flickor som verkligen trivs tillsammans. Klart jag tar till mig och förstår meningen med livet. Just att leva medan man lever.

Och då tänker jag igen. Att få vara md och ta emot antal familjer från vårt östra grannland. Inkludera dem i meningen med livet. Stötta, samverka. Bygga volentärskap. Och få göra det möjligen främst i de orter där medkänsla, engagemang och förmåga till delaktighet är allra störst. Bygga det centrat i Årsunda/Österfärnebo. Skulle med full styrka anta den utmaningen. Helt annorlunda än Migrationsverkets vilja att stapla människor i förläggningsmiljö i städer.

Fast lite hockey blev det. Semifinalomgång i SHL. Ändå var det stora slaget det som utspelade sig i Timrå. Timrå hockey som tog fjärde raka segern vs Djurgården. Framtiden i SHL tillhör Timrå medan Djurgår´n flyttas ned. Glad för Timrå, samtidigt som SHL i övrigt behöver Djurgården.   

Här är allt så nära, Jag stannar här ett tag, Tar det jag kan bära, och det som är idag

Jag vill bara andas, Se färgerna igen, Sol och regn som blandas, med ro i skymningen

Jag har orden och jag följer dem, Till min plats på jorden, Jag tror jag kommit hem

Här skall dimman lätta, Och ljuset bryta in, Lägga sig tillrätta, på platsen som är min

Jag har orden och jag följer dem, Till min plats på jorden, Jag tror jag kommit hem

Får jag orden och jag följer dem, Till min plats på jorden, Då har jag kommit hem

Hör du orden och du följer dem, Till din plats på jorden
Då har du kommit hem

Men det ukrainska folket som utsatts för rysk våldtäkt i magnum. Förötts av tidigare grannar. Hur orkar de tänka, leva, andas. Hur klarar de bygga tillit. Allt förträngs när mitt land sprängs.

Klart jag tittade på Hela Sverige skramlar för Ukraina. Känslosamt program med eliten av artister. Ändå. Ändå var kvällens höjdare. Ärkebiskop Antje Jackelens tal till svenska folket. Helt utan skriftligt manus fuktades allas ögon. Hälsar henen varmt välkommen till oss hela den 21 september med avslutande musik oh samtal i Årsunda Medeltida kyrka kring meningen med livet, medmänsklighet. Känner att det blir det största och mänskligaste samtalet som jag deltagit i.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar