söndag 19 februari 2023

Dubbel guld

 

Att var bäst. Bäst på Världsmästerskapens sista dag. Det är starkt. Ofantligt starkt. Och det var i rena rama regnvädret som dagens distanslopp fick avslutas. Såväl i herrarnas som i damernas skidskytteavslutning. En idrottsgren som skapar så oerhört stort intresse. Egentligen två helt olika idrottsgrenar i en och samma. Betyder att det är en svår gren hantera, men också att det kan komma snabba och avgörande omkastningar. Rena rama TV sport alltså. Exakt det som berör.

Heroiska svenska vikingar som visade upp sig. På herrsidan överlägsen normalt Johannes Thingnes Bö från Norge. Idag nöttes han ned ordentligt men fick följa med upp på prispallen och få den där bronsmedaljen hängd över halsen. Och samtidigt inbjöds att sjunga med och samtidigt gratulera de två som hoppade upp på guld- och silver pallarna. Sebastian och Martin, båda från Sverige! Sedan avslutades hela mästerskapen med damernas dito. Där fick en norska ta silverplatsen så hon kom nära för att vänligt och med imponerande blick få gratulera Hanna från Sverige. Två avslutande tävlingarna – två avslutande ”Du gamla du fria”!

En fin söndag. Solen visar sig så tydligt. Våren är kommen – hoppas vi alla. Själv hoppas jag på en tydlig avslutning. Avslutning på den här förkylningen jag också fick ta del utav. Trodde liksom jag var odödlig, omöjlig smitta. Men nu har den ju vandrat igenom fem närstående och jag är den siste ut. Som sjätte person hyser jag stor förtröstan att den också ska lämna mig som den nu gjort hos de andra. Har varit en rejäl pärs.

Fungerar ju inte om det inte går skjuta dit promenader, träningsgrupp, gemenskap igen. Går ju inte ångra att jag inte provade med ändå längre avstånd – utifrån att då, kanske då, hade jag sluppit den här resan. Nu gäller blott ett enda kort at spela, komma ur situationen.

Grattisdag. Firande av Brita. 95 år men formellt igår. Idag firande med barnbarnsbarn. Något jag vet att hon med råge uppskattar – och det är tvärt-om-riktat också. Skulle inte förlåtit mig själv om jag på något sätt hade spridit flunsan vidare. Men borde vara omöjligt efter alla de här dagarna.

Missade också. Gårdagens första sparkar för Årsundas division tre lag. Kul se vilka pjäser de har att laborera med den här säsongen. Många är det verkligen. Torde bli starka lag i båda division tre som fem. Och ett yngre lag som skjuter på uppåt. Spännande blir det otvivelaktigt. Liksom för damerna som klivit upp till trean och kommer få möta även de hälsingemotstånd. Ett skäl få återse det landskapet!

Analysera, utvärdera. Och därmed dra slutsatser utifrån. Blev några timmars genomgång varför det blev som det blev. Och vad som också kunnat göras på bättre sätt. För skarpare genomslag. Värdefull afton. Men nu gäller det för vårt egna lokala gäng att ta oss stafettpinnen an. Ansvar som läggs ut, uppföljning som måste genomföras kontinuerligt av lagledaren. Går liksom inte bädda bättre än vad som nu gjorts. Och förstå att ingenting går av sig självt.

Återstår den här natten. Som inte får bli så worse som föregående. Har min taktik upplagd. Och den ska verkligen provas, fullt ut. Och då – då ska det hela vändas. Tankens kraft är stark.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar