söndag 27 juni 2021

Upp på backen

 

Skulle ju komma. Såväl natt som dag. Regnet. Och regna gjorde det – nattetid. Men dagen – härlig och inbjudande med en stor och trevlig sol. Precis som det ska vara en svensk sommarmånad. Och varmt välkommen – det är hon alltid.

Klart jag kom med idag också. Tabata träningen nu signerad Mari. Och för mig den sista träningen på ett tag. Comeback kommande söndag morgon. Om nu planerna kommer stämma. Idag gummibandsträning. Korta som långa. Det lite konstiga – blir ju trött oavsett om vi brukar hjälpmedel eller inte. Det som följer med från träning till träning – djungelolja.

Landade direkt hos Carl-Henrik & Co. Hade utlovats och måste följas upp. Ilses intresse att direkt följa med hemöver. Och ville, var endast ett mindre uttryck. Hon skänker så mycket glädje och mening.

Nyckel betyder så mycket. Hade ingen egen till Hembygdsgården. Men Edvin kom med dylikt öppningsdon. Och tillsammans fick vi en intressant förmiddag. Runt hur det ser ut i världen, vilka kort vi borde spela. Svårigheter och möjligheter blandades friskt. Sådana här samtal skulle jag vilja ha många. Berikar hjärncellerna ordentligt. Lokalt, regionalt, nationellt, nordiskt, europeiskt, västerländskt, nationellt perspektiv. Fortsättning följer – hoppas jag. Givetvis hälsar jag mycket varmt välkommen till hans tjej som kommer inflygandes inom kort.  

Det där andra blev det inte mycket av med under förmiddagen. Hade tänkt mig nöta av gräsmattan. Några meters klippande innan klockan visade mig at plötsligt började det bli kort om tid.

Traditionen med gudstjänst på Hembygdsgården kan ingen pandemi i världen ta död på. Dusch, lunch och snabbt anlöp till ”Svens”. Med före var två plikttrogna kvinnor som börjat med kaffekokningen, hade plockat blomster och handlat fikabröd. Bara glida in i rollen och fixa med sittningarna. Mycket personlig predikan, tre härliga spelmän – och så det strålande solskenet. Blev några fina timmar. Alltför många missade dock möjligheten!  

När jag hör trastens klara sång, när lärkan sjunger dagen lång. Högt ovan fält och bäckar, då kan jag icke tiga still. Liksom. Nu växer säd för skördens tid. Och ung och gammal gläds därvid. Många starka uttryck i psalmen I denna ljuva sommartid. Gå ut min själ och gläd dig vid, den store Gudens gåvor. Se hur i prydning jorden står. Se hur för dig och mig hon får så underbara gåvor.

Måste ta höjd för de kommande dagarna. Det är ju blott nu som det är möjligt klippa gräset. Så nu blev det också gjort. Kan väl inte bli allt för högt under blott en veckas gång. Nu kanske jag till och med hinner få klipparen till Ingemar så den blir ordentligt iordningsställd.

Och som andra kvällar den här sommaren. Avrunda kvällarna med två intensiva fotbollsmatcher. Fast det är ju först tisdag kväll som Sverige kliver in på en EM matta igen. Då blir det att dra på sig den gula tröjan igen. Sassa brassa mandelmassa.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar