Mäta för att faktiskt veta. Men mäta och få så olika resultat. Då kanske det är allra bäst at inte mäta alls. Idag presenterades opinionsmätningarna inför valet på söndag. Men de två redovisningarna hade oerhört stora skillnader. Tror faktiskt vi får ett exakt resultat – men först efter den 9 september.
Kvällningen. Debatt kring
företagandet, kring näringslivets betydelse. Samma laguppställningar. Och samma
retorik. Trots att det skulle handla om kommunen så blev det
mycket-läsa-innantill från nationell nivå! Trodde nästan jag gått fel. Nu var
det inte så många mer än ett fåtal bland åhörarna. Men nog hade de väl samma
upplevelse. Som en stor aktör – från det offentliga – skulle vi kunna bidra
enormt mycket om vi också klarade av att handla lokalt. Fast då fordras såväl
en vilja som en ambition.
Småsnacks direkt efteråt.
Underbart. Helt andra blandningar än vad jag fått i mig förut. Smakade
underbart. Ingen middag alltså – men godis på naturlig väg.
Lunchen på Strandbaden.
Vilken enorm skillnad. Sommaren helt fyllt av människor och så en vardag i
september. Snarast folktomt. Tyvärr. Hur höja attraktiviteten utanför renodlade
baddagar? Borde gå med det här fantastiska läget. Anpassa lokalerna, entrén,
marknadsföringen? Finns säkert marknadsmässiga undersökningar.
En leverans med vagn till
återvinningen. Den som enbart är öppen en halv dag per vecka. Borde kunna
fungera varje dag – med s k grönt kort. Om nu bara viljan fanns där. Hur den nu
ska kunna följas? Möjligen hann Carl-Henrik med en transport när han väl kom hem
från Räddningstjänsten. Sedan återstår krattning innan det är dags för att så
de där gräsfröna.
Transporter. Kändes mest
som en enkelriktad gata. Isabella Lövin i all ära. Men som ansvarig minister?
Vilken skillnad på flygskatt mot skatt på bränslet. Richard Nordin gjorde allt
för att vara pedagogisk. Men ack så svårt nå fram! Men det är givetvis Lövins
största problem – att förstå!
Cykelvägar. Det självklara
men som också måste motiveras – och prioriteras. Har till vår region
skriftligen lyft fram motiveringen för cykelväg Kallhålet till Årsunda. Genom att
nyttja ledningsrätterna. Men återkoppling? Intet – ännu.
Cykelvägen som skulle följa
Storsjön. Och just Storsjön så intressant. Idag en halvmeter lägre vattenyta
mot det vanliga. Förklaringen handlar givetvis om hur man tömmer sjön i
Forsbacka. Vattendomar i all ära. Samtidigt måste det finnas någon form av sunt
förnuft. Förnuftet får man heller inte släppa ut hur som helst.
Följer upp med rader runt
och om ett eventuellt gruvhål i närheten till Forsbacka. Och det uppenbara hot
som då riktas mot just Storsjön. Brytning enbart få år. Begränsat med
arbetstillfällen. Men samtidigt kan det ge ofantliga ingrepp på naturen i
evinnerligt långa tider.
Långa tider är det inte
kvar till valdagen. Blott fyra dagar. Intressant debatt under morgondagen över
radion. När alla regiontopps kandidater ska prövas. Och vad som finns bakom
alla de där rubrikerna. Så de inte bara är orddiarré utan också fyllda med innehåll.
Kopplar på mina kritiskt inställda öron. Här ska granskas!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar