fredag 16 december 2016

Infrastruktur - att bygga ett samhälle


De flesta dagar – olika. Olika innehåll. Hann knappast mer än ögna igenom morgontidningen. Med första ärendet flytt av diabetesmottagning från Sandviken till Gävle. Motiverat med at de två sköterskorna i Sandviken och de två i Gävle tillsammans blir fyra och blir då en starkare enhet. Plus at läkaren i Gävle slipper åka de tjugo minuterna en gång per vecka. Eller som ansvarig chef säger; Blir inte någon form av besparing alls. Men ett mer rationellt arbete för personalen. Och de 300 patienter som berörs kan ganska enkelt köra till Gävle istället. Proteströsterna är just patienterna. Men de får väl vänja sig och läkaren slipper ju förflytta sig. Fast det finns ju en mycket tydligt konsekvens i hanterandet. The same procedure. As last time.


Andra morgontidningen. Lokalnyttjande enligt insändare SD. Gör ett ärende av tomställda lokaler på Sandvikens sjukhus som står konstant tomställda trots det behov som nu finns i Gävle för minst administrativa lokaler.  Här har hänvisats till dryga ombyggnadskostnader. Har bett få dem definierade men inte nått fram – tydligen. Liksom bett om exakta kronor och ören för 6 – 7.000 tomställda kvadratmetrar – redan. 


Eldning hann jag med. Naturligtvis måste det ske varje dag. Mamma kan ju inte riskeras utsättas för kyla och otrivsel. Blev en kort mellanlandning. Borde naturligtvis ha mer stöd i hennes ålder.


Innan fortsatt morgonresa till Verket i Avesta. Intressant tema; Infrastrukturens betydelse för svensk basindustri. En del sanningar presenterades. Av näringsministern tydligt att Avesta aldrig hade fått den här etableringen av en väldigt stor serverhall om inte kommunalrådet själv hade baxat frågan fram till ett avgörande läge.  Och lockade inte med andra investeringar på samma tomt för at komma dithän. Tvärt emot! Lärorikt det också.


Vidare – och det är viktigt – bakar inte in lastbils- eller flygplansskatt i budgeten. Tar frågorna seriöst istället. Kändes bra. Konstigt annars. Först svaveldirektivet på sjöfart. Vilket reducerade fartyg och frakt på Östersjön till förmån för mer gummihjul. Kompenserar minskad sjöfrakt med högra avgifter på sjöfarten. Och ska nu jämna ut genom at högre beskatta gummihjuls frakt med skattepåslag med 24 kronor per körda mil. Allt för at minska svensks industri att vara internationellt konkurrenskraftigt! Gott att insikten nått ministern som hejdar de pådrivande från visst mindre parti. Som jag ser det.


Kollar mig runt om. 170 deltagare, söker febrilt informera mig om vilka som är här från min kommun, min region. Naturligtvis de som har det uttalade ansvaret, uttalade uppdraget at svara för just infrastrukturfrågorna. De som ofta är så avgörande. Kanske några saknas. Det var ju heldag fredag och det kanske avskräcker?    


Sammanfattningen om dagen var flertal punkter som vi alla borde ta till oss. Och som definitivt inte kan drunkna i enbart at helga järnvägstrafiken. Det eftersatta underhållet på vägarna är lika undermåliga och kommer kunna drabba oss hårt. Här finns definitivt inte tillräckliga medel avsatta i budgeten.  

Gott klarläggande från Länsstyrelsen. Tydliggjorde vem som är Valbar enligt kommunallagen. Känner mig tillfredsställd att ha läst in underlaget på exakt samma sätt. Förstår faktiskt inte hur det kunnat tolkats annorlunda.

Konstig diskussion i media. Förstår inte varför det skulle vara fel om en kommun visar fasciliteter även om de finns i angränsande kommun! Samarbete med ett tydligt ansikte kan aldrig vara fel. Speciellt när ledordet är att göra varandra bättre.

Göra varandra bättre. På ett annorlunda sätt. Vad som systematiskt gjorts från rysk sida. I strävanden att nå idrottsliga resultat har de tillgripit systematisk doping. Föga överraskande. Har ju hänt så ofta förut. Också.

Ledarskap. Kul få läsa boken när den väl kommer ut. Alltid ett viktigt ämne. Kommer givetvis ifrågasätta, med utgångspunkten att jag vill lära mig. Nyfikenheten är väldigt stor.    

Ingen bandy men väl en kvällspromenad. Mer nyttigt för mig. För hemmavinsten var ju förutsägbar – för länge sedan till och med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar